Bohatým Číňanům se nedostává tryskáčů. Majetných je tolik, že není čím létat

Soukromé lety táhnou.

Soukromé lety táhnou. Zdroj: Profimedia

V reakci na znovuotevření Číny světu výrazně narostla už tak značná poptávka Číňanů po soukromých letech. I bohatší klientelu tak musejí dopravci v řadě případů odmítat, protože nemají volné kapacity. Ty je nutné rezervovat ne dny, jak bývalo zvykem, ale týdny předem v případě nejpoptávanějších tras, informovaly Financial Times.

Pandemie sice uzemnila většinu běžných dopravních letadel po celém světě, ale poptávku po soukromých letech naopak navýšila. Ti, kdo si mohli tryskáč koupit, nebo si dovolit jeho pronájem, tak často činili, aby se vyhnuli riziku nákazy na palubě běžného letadla nebo aby se jen pohodlně dostali do cílové destinace v době, kdy bylo množství leteckých spojů zrušeno.

V Číně je tento trend citelný dodnes. Množství vnitrostátních a mezinárodních letů soukromými tryskáči z Číny bylo letos v lednu meziročně o třetinu vyšší a o deset procent vyšší než v roce 2019, tedy před příchodem pandemie, vyplývá z dat analytické společnosti WingX.

Extrémní vlnu poptávek spustil nedávný obrat Pekingu, když vláda rozvolnila bezprecedentně přísná protipandemická opatření. „Někdy zkrátka nemůžeme zajistit letadlo, které klient chce,“ citují FT Daniela Tsanga, manažera společnosti Asian Sky Group, jež soukromé lety nabízí.

Přetlaku poptávky nad nabídkou odpovídá také zvýšená cena, do které se promítá zdražující letecké palivo. Tsang uvádí příklad na letu Bombardierem Global 6000 pro až třináct osob ze Šanghaje do Bangkoku. Před příchodem pandemie vyšel na méně než sto tisíc dolarů (přes 2,2 milionu korun současným kurzem), v současnosti za něj klienti platí kolem 120 tisíc dolarů.

Vedle thajské metropole a Japonska patří k nejoblíbenějším destinacím Singapur, kde svůj majetek bezpečně „parkuje“ čím dál více majetných Číňanů. Stejně tak jsou vnitrostátní lety vyprodané na měsíce dopředu například pro trasu Peking–Šen-čen.

Řada Číňanů trendu využila. Převis poptávky nad kapacitami vytěžila prodejem tryskáče za výhodnou cenu. Dělo se tak ve velkém v loňském roce. Množství soukromých tryskáčů registrovaných v Číně se loni snížilo na 301, koncem roku 2020 jich bylo 345, vyplývá z dat Global Sky Media.

Provozovatelé soukromých letů proto skupují další letadla, aby uspokojili poptávku. Jeden z největších světových výrobců privátních tryskáčů Bombardier mimo jiné uvádí, že Čína zůstává důležitým trhem s velkým potenciálem dalšího růstu jak v segmentu prodeje letadel, tak v segmentu poprodejních služeb existujícím majitelům.