Bratislavské letiště řeší svoji budoucnost

Letiště Bratislava

Letiště Bratislava Zdroj: profimedia.cz

Letiště slovenské metropole začíná postupně ožívat. Před pár dny mu přibylo spojení s Kyjevem. Naplňují se tak očekávání a dlouhodobá vyjádření bývalého vedení letiště i exministrů dopravy, že je Bratislavu potřeba spojit s Východem.

Plán orientovat se právě na tyto trhy se začal uskutečňovat už při loňském otevření letů do Moskvy. Od konce tohoto měsíce přibudou i na zimu zavřené linky nízkonákladového přepravce Ryanair do oblíbených destinací na dovolenou.

Bratislava tak po mnoha měsících živoření, kdy přišla o vícerá spojení, začíná být atraktivnějším letištěm. Důvodem jsou nejen nové linky, ale i možnosti klasických přepravců, kteří na rozdíl od dominantního Ryanairu nabízejí i místa pro byznys cestujících či přímá spojení s dalšími destinacemi.

Situace ale zdaleka není ideální. Bratislava patří mezi malé vzdušné přístavy, které jsou krizí postižené nejvíce. Místu s počtem odbavených pasažérů do dvou milionů ročně nepomáhá ani blízkost k mnohem větším centrům jako Vídeň, Praha či Budapešť. Vedle krize tíží letiště i dosud nevyřešená budoucnost. V uplynulých letech ho čekal už téměř odklepnutý prodej konsorciu, v němž bylo kromě známé finanční skupiny Penta i vídeňské letiště.

V současnosti tuto snahu o privatizaci vyšetřuje policie, a to v souvislosti s možným úplatkem pro tehdejšího ministra dopravy Pavla Prokopoviče, zmiňovaným v kauze Gorila. Po tomto neúspěšném pokusu, který zastavil ještě během své první vlády Robert Fico, mělo zůstat letiště v rukou státu. V poslední době se ale plánuje změna. O její konkrétní podobě je přitom ministerstvu dopravy zatěžko hovořit.

„Momentálně se pracuje s několika alternativami. Dlouhodobý pronájem letiště je jen jednou. Další je soukromý partner, jenž by měl zájem letiště provozovat a investovat do jeho infrastruktury,“ uvedl mluvčí rezortu

Martin Kóňa. Jisté však je, že vláda nikam nepospíchá, protože už měsíce zaostává za původním plánem najít alespoň poradce pro výběr strategického partnera. Otázkou také zůstává, kdo by v současné situaci měl o letiště zájem a dokázal by nabídnout slušnou cenu. Vídeň, jako jeden z bývalých vážných zájemců, zatím nic oficiálně neříká. Varovným signálem před jejím vstupem navíc může být vývoj na letišti v Košicích, které ovládá. Výrazně tam totiž klesl počet cestujících.

Nové vedení

Bývalé vedení letiště v čele s Marošem Jančulou vydrželo pod novou vládou Roberta Fica necelý rok. Na začátku února se ho rozhodli vyměnit akcionáři, tedy rezort dopravy a Fond národního majetku. Do křesla šéfa se dostal Ivan Trhlík. Oficiálním důvodem byla nedůvěra vůči starému představenstvu a nespokojnost s výsledky. Jančula se přitom hájil dosavadními úspěchy a nelehkou situací v letecké dopravě. „Letištní společnost odevzdáváme našim nástupcům ve stabilizovaném stavu,“ prohlásil.

Štefan Šlachta: Bratislava zažila až příliš bouřlivý stavební rozmach