Brno se stane transevropským drážním uzlem, rozhodl Brusel

železniční koridor

železniční koridor Zdroj: ctk

V Brně má v budoucnu vzniknout železniční uzel transevropských dopravních sítí TEN-T. Vyplývá to z rozhodnutí Evropského parlamentu, který schválil novou podobu těchto sítí, jejichž vybudování hodlá spolufinancovat. Město ale musí stihnout zahájení sporné stavby nového nádraží ještě před rokem 2020.

Brusel vyjmenoval preferované dopravní projekty v dokumentu nazvaném Nástroje pro propojení Evropy. V seznamu nechybí modernizace drážního uzlu Brno, železniční trati z Brna do Přerova a nově se do něj dostalo i dálniční spojení Brna s Vídní. To se už řadu let táhne kvůli sporům občanských sdružení se státem ohledně vedení dálnice pod CHKO Pálava.

Na území moravské metropole se díky schválenému dokumentu mají v budoucnu křížit železniční koridory Baltsko-jaderský, Východní a východostředomořský. Tyto dvě železniční stavby tak mají největší šanci na financování z fondů Evropské unie.

Pomáhají lobbisté

„Jsem velmi rád, že Brno se svými návrhy uspělo. Naše pozice v systému transevropských sítí se zlepšila,“ uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Brno již dříve navázalo spolupráci kvůli prosazení těchto návrhů nejen s některými českými europoslanci, ale také s lobbistickou společností.

Spor o nové nádraží

Přestavba brněnského železničního uzlu je však komplikovanou záležitostí. Zatímco město již několik let prosazuje stavbu nového nádraží u řeky, různá občanská sdružení a aktivisté prosazují variantu pod Petrovem. Evropský dokument sice polohu neřeší, v Brně je však nutná shoda, aby se stihlo stavět ještě před rokem 2020, kdy končí programovací období EU.

Trať z Brna do Přerova se podle loňských plánů Správy železniční dopravní cesty měla modernizovat už od roku 2016, nicméně se dělají nové studie proveditelnosti různých variant. Aktuálně se počítá s tím, že by nová dvoukolejná trať zařazená do takzvaných rychlých spojení mohla být hotová do roku 2025.