Budoucnost pražského letiště: Přibude nová ranvej, rychlodráha i park

Vítězná vizualizace v soutěži od Institutu plánování a rozvoje

Vítězná vizualizace v soutěži od Institutu plánování a rozvoje Zdroj: IPR Praha

Pražské letiště
Železniční spojení na letiště, Veleslavín, Praha
Železniční spojení na letiště, Veleslavín, Praha
Železniční spojení na letiště, Veleslavín, Praha
Vtězná vizualizace od Institutu plánování a rozvoje, kterou nyní projednává Český Aeroholding.
7
Fotogalerie

Z pražského letiště by se v příštích letech mělo stát modernější prostředí plné zeleně. V plánu je výstavba nové ranveje i rychlodráhy, která dopraví cestující z letiště až do Brna. Letiště Praha, zadavatel rekonstrukce celého komplexu, chce letiště zmodernizovat, zpřehlednit a do středu zájmu bude stavět především chodce. Zatímco nová ranvej by měla fungovat přibližně do deseti let, termín proměny celého letiště zatím není znám.

O rychlodráze, která by cestující dopravila z letiště přes Prahu přímou linkou až do Brna, teď Letiště Praha jedná se Správou železnic. Letiště Praha vyhlásilo architektonickou soutěž na proměnu celého letiště, jejímž vítězem se stal ateliér Rala. Pražské letiště však konkrétní a finální podobu celé proměny zatím promýšlí.

Plánované změny by se ale bezesporu měly týkat viditelné modernizace a zvelebení venkovního prostranství před prvním a druhým terminálem, který by měl zezelenat. Podle prozatím vítězných vizualizací, jejichž finální podobu teď vedení letiště projednává, by měl na letišti vzniknout park plný zeleně s lavičkami, což by mělo cestujícím zpříjemnit čekání na jejich let.

Hovoří se ale také o nové paralelní dráze. Její výstavba je momentálně ve fázi žádosti o územní rozhodnutí, nicméně zahájení stavby je zatím v plánu na rok 2028 a dokončení na rok 2031. Ačkoliv se část obyvatel přilehlých oblastí proti tomuto plánu bouří, pražské letiště v nové paralelní dráze vidí důležitý a do budoucna nevyhnutelný krok. 

„Již v roce 2019 bylo pražské letiště na samotné hraně svých provozních kapacit. Znamenalo to snížení pohodlí pro cestující, ale zejména méně možností pro letiště nabízet leteckým společnostem optimální časy příletů a odletů,“ vysvětluje mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.

Po zprovoznění paralelní dráhy navíc letiště uzavře současnou vedlejší dráhu 12/30, která svým hlukem z provozu ovlivňuje hustě osídlené části Prahy a Kladenska. Zároveň by mělo dojít ke kompletnímu ukončení nočního provozu. 

Veškeré dlouhodobé projekty, které nyní pražské letiště plánuje, souvisejí také s jeho udržitelným rozvojem.  Závazek udržitelnosti přijalo Letiště Praha také v rámci celoevropské iniciativy Destination 2050, kdy se jednotlivá letiště, aerolinky, Řízení letového provozu a ostatní subjekty v oboru letecké dopravy zavázaly ke snižování dopadů letecké dopravy na životní prostředí. O plynulý provoz letiště se dnes starají tisíce lidí. Zjistěte co všechno to obnáší a jaké profese jsou k tomu zapotřebí.

Podívejte se, jaké změny čekají české hlavní město:

Video placeholde
Prahu čekají v příštích letech velké změny • Videohub