Černý rok českého letectví: Havárií kluzáků a ultralehkých letadel rekordně přibylo

Havarovaný lehký vrtulník

Havarovaný lehký vrtulník Zdroj: čtk

Ultralehké letadlo Virus-SW914
Nehod parašutistů bylo loni 27.
Vyšetřování padu ultralehkého letadla
Havarovaný lehký vrtulník
Vyšetřování padu ultralehkého letadla
13
Fotogalerie

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zaznamenal loni nejvíce nehod lehkých letounů od svého vzniku v roce 2003. Bylo jich 108, meziročně o devatenáct více. Vyplývá to z veřejného rozboru výsledků ústavu v oblasti bezpečnosti.

Nejčastěji se nehody v kategorii strojů s maximální vzletovou hmotností do 2,25 tuny týkaly ultralehkých letounů, ale postihly i kluzáky a vrtulníky. Nehod parašutistů a bezpilotních prostředků bylo loni 27, respektive 10, nejvíce v historii měření.

O život loni přišlo dvanáct osob, zatímco předloni jich bylo jedenáct. Ústav za nejčastější příčinu nehod označil ztrátu kontroly pilota nad řízením, druhou příčinou byly abnormální přistání nebo vzlety. Hlavní podíl na nehodách má dlouhodobě lidský faktor.

„Více lidí si může dovolit létat, mají dostatek financí k nákupu lehkých letadel, ale ne všichni jsou připraveni,“ řekl deníku E15 šéf letových inspektorů ÚZPLN Josef Bejdák. „Piloti se po absolvování zkoušek dále nevzdělávají a leckdy ohrožují velká letadla. Pokud dispečeři nenavážou kontakt s amatérskými piloty, musejí velká letadla odklánět jen proto, aby nedošlo ke sblížení,“ varoval.

Zmíněná nejnižší hmotnostní kategorie letadel do 2,25 tuny se loni podílela na všech oznámených incidentech, nikoli však na nehodách, nejvíce, a to téměř z poloviny. Na druhém místě je kategorie 27 až 272 tun, například tedy dopravní letadla, na kterou připadá více než třetina hlášených incidentů.

Letový provoz nad Českem dlouhodobě rostl také ve vyšších kategoriích, které sleduje Řízení letového provozu. Loni v létě však poprvé po třiceti letech klesl, a to o dvě procenta