Češi se oklepali z covidu a už lámou rekordy v cestování, tvrdí šéf Čedoku

Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman

Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman
Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman
Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman
Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman
Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman
6
Fotogalerie

Cestování je zpět. Ovšem jen napůl. Zahraniční turisté si do Česka stále netroufají, do letadel se nevrací ani byznysová klientela. Zato balík, který Češi platí za úprk z domoviny, se blíží předpandemickým rozměrům. Riskantní sázka na přímé lety z Prahy do exotiky - například do Dominikánské republiky - se tak vyplatila nejstarší české cestovní kanceláři Čedok. Z původně sezónního projektu se stane celoroční. „Lidé z oboru si klepali na čelo, jestli jsme se nezbláznili. Ne vždy všechno vyjde. Když to ale nezkusíte, tak nikdy nevíte,“ říká Stanislav Zeman, generální ředitel Čedoku, který vlastní největší polská cestovní kancelář Itaka. 

S jakým scénářem dalšího vývoje počítá strategie Čedoku pro letošní rok?

Věřím, že to už bude skutečně dobrý rok, od ledna do prosince. Ukazují nám to už současná čísla. Například oproti zimní sezoně 2018/19 mámě nyní pětinásobně vyšší prodeje. Zásadně jsme navýšili kapacitu. Do Egypta, Turecka, na „Kanáry“, ale nově i třeba na Madeiru. U exotických zájezdů máme přímé dálkové lety z Prahy zaplněné z více než devadesáti procent.

Jak dopadl loňský rok?

Naše výjezdová turistika dosáhla přibližně dvoumiliardového obratu. Pro srovnání: v posledním předcovidovém roce 2019 to bylo 2,1 miliardy korun. Jsme tedy skoro na stejných výsledcích. Kde jsme naopak nedosáhli původního výkonu, to je příjezdová turistika. Ta je stále úplně mrtvá. Také byznysová klientela se do letadel téměř nevrátila. Leteckých linek míří do Prahy pořád málo. Letiště Praha loni odbavilo 4,4 milionu cestujících, ten pád z kdysi osmnácti milionů je obrovský.

Zmínil jste ruzyňské letiště. To od letoška čeká dvojnásobek cestujících, tedy asi 8,6 milionu. Sdílíte optimistický odhad?

Pokud jde o odlety Čechů do zahraničí, tak jsem optimista. Budou-li rekordní předprodeje pokračovat v dosavadním tempu a nezpomalí-li je pandemie či geopolitické vlivy, tak by mohlo s námi v létě odcestovat o polovinu více Čechů než v loňském roce. Naším cílem je dosáhnout hranice dvou set tisíc klientů za rok, tedy téměř dvounásobek než před pandemií. Historicky nejúspěšnější předprodeje z roku 2019 nyní převyšujeme až o padesát procent. Loni jsme prodali zájezdy za dvě miliardy, v tuto chvíli už máme na začátku roku na letošek prodané zájezdy nad miliardu. Je vidět, že Češi chtějí cestovat.

Video placeholde
Cestovní pojištění: Na co si dát pozor? • Videohub

Šéf Letiště Praha Jiří Pos varoval v rozhovoru pro E15 před geopolitickými vlivy. Narážel na možný rusko-ukrajinský konflikt a na chladnoucí česko-čínské diplomatické vztahy. Může to mít vliv „oklikou“ i na vás?

Z minulosti víme, že nám lidská přirozenost velí neriskovat, když se děje něco negativního: například teroristické útoky, živelné katastrofy či jakékoliv náznaky válečných konfliktů. Přináší to krátká období, během kterých lidé dočasně brzdí své cestovatelské plány. Dlouho za pecí snad ale nikdo zůstat nechce. Postupně se otevírají USA, jihoamerické destinace i Austrálie. Naopak Asie zatím signály restartu nevysílá. Čína je pořád zavřená, Thajsko se otevírá jen velice pomalu.

Pozorujeme zdražování nejen energií a paliv. Promítne se do vyšších cen zájezdů?

Nepředpokládáme zásadní růst cen. Záleží ale, kdy zájezd nakoupíte. Největší slevy se nabízí v lednu a únoru, v dalších měsících ty nejvýhodnější nabídky končí. Hodně bude záležet na tom, do jaké míry se cestovním kancelářím podaří vyprodat kapacitu, kterou mají nasmlouvanou na letní sezonu, ještě než odstartuje. Už nyní je ale jasné, že nejpoptávanější hotely budou vyprodané a v last minutech se takřka neobjeví. Zájezdy, které se prodávají rychle nebo v nejžádanějších termínech, postupně zdražujeme. Ty, u kterých poptávka pokulhává, naopak zlevňujeme. Ceny porovnáváme a měníme každý den.

Kde to nyní „kulhá“ nejvíc?

Vidíme, že nižší poptávka je teď v předprodejích například u odletů do egyptské Hurghády uprostřed týdne, oproti víkendovým termínů. 

Loni jste přišli na trh s novinkou - přímými lety z Prahy do Dominikánské republiky či na Zanzibar. Vyplatil se tento projekt?

Jednoznačně. A proto vám mohu prozradit, že projekt rozšíříme z původně oznámené zimy i na letní sezonu. Do obou destinací budeme opět létat přímo z Prahy. Prodej zájezdů zahájíme v řádu dnů, první se uskuteční už v červnu. Po létu navíc přidáme dvě další exotické destinace v rámci zimního letového řádu. Cena zájezdů by se neměla dramaticky zvýšit, to znamená kolem třiceti tisíc korun a výše. Lidé v cestovním ruchu si přitom klepali na čelo, jestli jsme se v době pandemie nezbláznili. Právě naopak, lety jsme zaplnili. Ne vždy všechno v byznysu vyjde, ale když to nezkusíte, tak nikdy nevíte.

Hned po prvním letu do Dominikánské republiky zkrachovala vámi nasmlouvaná letecká společnost Luke Air ze skupiny Blue Panorama Airlines, byť jste ji dokázali nahradit. Tahle sázka zrovna nevyšla, ne?

Díváme se na to opačně. Hned druhý den po tomto oznámení jsme úspěšně odletěli na Maledivy s polským dopravcem LOT, který zkrachovalého dopravce nahradil. S nadsázkou říkáme, že bychom s otevřením dálkové linky do 24 hodin mohli do Guinnessovy knihy rekordů. Odborná veřejnost v Polsku také ocenila naši mateřskou společnost Itaku za rychlou reakci. Navíc klienti si typem letadlem ještě polepšili.

Zatímco do Dominikánské republiky se už létá, například na původně oznámené Kubě či na Madagaskaru ještě vaši klienti nepřistáli. Co stojí za změnou původních plánů?

Politický režim i pandemie přivedl Kubu k významnému nedostatku potravin a všeho, co souvisí s provozem hotelů. Ty jsou po dvou letech omezení cestování ve stavu, kam nemůžeme a nechceme posílat klienty. Naopak s Madagaskarem, za jehož odložením stálo hlavně uzavření hranic, počítáme. Stoprocentně ho chceme otevřít.

Hotely v posledních dvou letech opustila početná kvalifikovaná pracovní síla, která se často nevrací. Jak složité je nacházet personál, jenž se o klienty v destinacích adekvátně postará?

Na každý trh - destinaci - máme vyjednavače. Jednoho člověka, který zařizuje smlouvy jménem celé skupiny Itaka a dělá zvlášť i kontrakty pro Čedok. Požadavky Čechů a Poláků se někdy výrazně liší. Češi upřednostňují hotely přímo u moře, Poláci zase milují bazény, takže se smíří s hotelem více vzdáleným od pláže. Od toho se odvíjí naše preference konkrétních hotelů. Nabíráme nové zaměstnance, do zahraničí vyšleme zhruba 65 delegátů, 90 animátorů a 50 průvodců. O třetinu víc než loni. S hotelovým personálem problémy nemáme.

Spolupracujete s leteckou společností Smartwings. Používáte ve vyjednávání s ni jako páku expanzivní plány konkurenčního dopravce Eurowings. Ten na Ruzyni otevřel základnu pro svá letadla.

V tomto vyjednávání musíte použít lecjaké páky. Se Smartwings dlouhodobě létáme do typických dovolenkových destinací. Využíváme ale i řadu dalších dopravců a jejich pravidelné linky na poznávací zájezdy nebo zájezdy na míru. S žádným dopravcem nemáme uzavřenou exkluzivitu na jakoukoliv destinaci. Spolupracujeme třeba i s Ryanairem a dalšími.

Jak zahýbaly dva pandemické roky s pojistným a zajistným trhem?

Silně. Celá Evropa prožila zemětřesení. Pojistka Čedoku je platná od loňského listopadu, už jsme museli splňovat nové přísnější podmínky, abychom získali povinné pojištění proti úpadku. Dochází ke konsolidaci trhu. Odpadli dva velcí hráči: Firo-tour a Pantour. Doufám, že to tím končí a hlavně menším kancelářím přeji, aby to zvládly. Cestovní ruch jako celek pandemii zatím ustál. V Česku jsou však státem diktované podmínky pro pojištění neskutečně přísné.

Exministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou (za ANO) vystřídal lídr Pirátů Ivan Bartoš. Co po ministerstvu, pod které váš obor spadá, žádáte?

Přejeme si, aby ministerstvo mělo vůči cestovnímu ruchu aktivnější přístup než za předchozí vlády. Česká legislativa je vůči cestovním kancelářím zřejmě nejpřísnější v středoevropském regionu. Musíme mít zajištěno alespoň třicet procent obratu, abychom mohli vůbec podnikat. V Maďarsku to je dvacet procent, v Polsku deset. Zákon by se měl přizpůsobit novým podmínkám na trhu, byť chápu snahu státu ochránit spotřebitele. O nic víc nejde. Žijeme ve svobodné zemi, která za normálních okolností nijak neomezuje cestování. Náš cestovní pas, to je v rámci celého světa klenot.

V jednání s pojišťovnami těžíte i ze silné pozice mateřské Itaky. Jaké má s Čedokem záměry?

Žádné změny vlastnického vztahu nejsou v plánu. Chce se po nás, abychom přicházeli s novinkami na trhu a určovali trendy - třeba právě s přímými lety do exotiky. A máme i další specializace, neví se o nás, že jsme třeba čtvrtý největší prodejce železničních jízdenek SwissPass v Evropě nebo že nabízíme Chorvatsko vlakem s RegioJetem.

Významnou část prodejů stále generuje vaše síť 36 poboček. Jak se promění?

Otevřeli jsme nové pobočky v Chomutově, Opavě či Šumperku. Ano, zavřeli jsme pobočku v pražském metru na Můstku. Nebyla vhodně umístěna. Redukci poboček ale neplánujeme. Rekonstruujeme je a modernizujeme. Online prodej je důležitý, ale pobočky zůstanou. Na všech nainstalujeme velké obrazovky, s papírovými plakáty končíme. Máme nový rezervační systém, webové stránky, mobilní aplikaci. Budeme také zavádět tablety pro delegáty v zahraničí a další technologické novinky. Letos takto proinvestujeme nižší desítky milionů.

Pravou rukou podnikatele Radima Jančury a mluvčím jeho dopravce RegioJetu byl řadu let Aleš Ondrůj, kterého jste přilákali na post obchodního ředitele. Jak jeho zkušenosti využijete?

Pan Ondrůj má celoživotní zkušenosti z cestovního ruchu a dopravy. Kdo v oboru cestování pracuje, obvykle ho neopouští. Bude mít na starost poznávací zájezdy, zájezdy vlastní dopravou, marketing. Postupně také převezme naši autobusovou flotilu.

Stanislav Zeman (48)

Pro Čedok kdysi několik let pracoval jako průvodce v Česku i zahraničí. Poté mimo jiné působil na Letišti Ostrava a Letišti Praha. Post obchodního ředitele zastával v Českých aeroliniích a před nástupem zpět do Čedoku pracoval pro dnes konkurenční CK Fischer. Vedle pozice generálního ředitele Čedoku působí také jako člen představenstva Asociace cestovních kanceláří.