Aerolinky kvůli napětí na Ukrajině ruší lety, pojišťovny nechtějí nést riziko

Napětí na Ukrajině komplikuje tamní leteckou dopravu. Některé společnosti ruší či omezují své lety do země. Pojišťovny odmítají nést riziko.

Napětí na Ukrajině komplikuje tamní leteckou dopravu. Některé společnosti ruší či omezují své lety do země. Pojišťovny odmítají nést riziko. Zdroj: reprofoto Facebook SkyUp aierlines

Nizozemská společnost KLM zrušila všechny své lety na Ukrajinu i přes její vzdušný prostor.
Ukrajinští vojáci trénují na západě země.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj
4
Fotogalerie

Největší ekonomické důsledky současného napětí na východní Ukrajině, kde už několik týdnů hrozí invaze ruských vojsk, pocítily v těchto dnech letecké společnosti. Některé velké evropské aerolinky zrušily nebo omezily své lety na Ukrajinu, další včetně tuzemských ČSA bezpečnostní situaci v zemi bedlivě monitorují. „V případě jejího zhoršení budeme reagovat,“ uvedla mluvčí ČSA Vladimíra Dufková. Další vývoj je podle odborníků nejistý. 

Už během víkendu oznámila okamžité zrušení všech letů na Ukrajinu a přes její vzdušný prostor nizozemská společnost KLM. Stejný krok dočasně zavedly norské aerolinky Norwegian Air Shuttle a aktuálně jej zvažuje také německá Lufthansa. Irský Ryanair přestal prodávat letenky do Charkova a Chersonu, tedy měst, která leží v blízkosti území okupovaných Ruskem, a celkově létá do země méně než v lednu. 

British Airways se ukrajinskému vzdušnému prostoru vyhýbají již několik let. Maďarské nízkonákladové aerolinky Wizz Air stejně jako ČSA žádné změny ve svých letových plánech v tuto chvíli nechystají, vyzývají však cestující s rezervovanými letenkami, aby si pravidelně kontrolovali své mailové schránky pro případné další informace.

Co se děje na Ukrajině?

Video placeholde
• Videohub

S ještě většími potížemi se potýkají letecké společnosti, které jsou přímo z Ukrajiny. Největší tamní aerolinky Ukraine International Airlines v pondělí sdělily médiím, že pojišťovny zrušily pojištění některých jejich letadel při letech nad Ukrajinou. Let nízkonákladové ukrajinské společnosti SkyUp z Madeiry do Kyjeva zase musel o víkendu nuceně přistát v Moldavsku, protože vlastník letadla zakázal, aby stroj vletěl do ukrajinského vzdušného prostoru.   

O tom, zda by měl být vzdušný prostor nad Ukrajinou uzavřen pro společnosti z Evropské unie, na začátku týdne rovněž debatovala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Ta se prozatím rozhodla leteckou dopravu neomezovat.

Cestovní ruch stále zjevně pronásledují vzpomínky na tragickou událost ze 17. července roku 2014, kdy byl nad Ukrajinou sestřelen civilní letoun MH17 malajsijské společnosti Malaysia Airlines. Všech 298 pasažérů na palubě tehdy zahynulo. Tragédii pravděpodobně zavinili proruští separatisté bojující na východě země.

Ukrajinská vláda se navzdory nynější vyhrocené situaci zavázala, že učiní vše pro to, aby letecká doprava zůstala v provozu. „Abychom zajistili leteckou bezpečnost, vláda se rozhodla přidělit peníze ze státního rezervního fondu ministerstvu infrastruktury. Poskytneme záruky pojišťovnám, aerolinkám a leasingovým společnostem,“ napsal na Facebooku náměstek kanceláře ukrajinského prezidenta Kyrylo Tymošenko. 

Podle ukrajinského premiéra Denyse Šmyhala Kyjev vezme místo pojišťoven riziko na sebe a vyčlenil na pokračování leteckého provozu v zemi 16,6 miliardy hřiven, asi 12,5 miliardy korun. Server Ukrajinska pravda nicméně upozorňuje, že vládní záruky zdaleka neplatí pro všechny aerolinky operující v zemi a zatím není jisté, co se stane v následujících dnech. 

Zakladatel svazu OPSGROUP sdružujícího pracovníky v mezinárodní letecké přepravě Mark Zee varoval, že Ukrajina by se brzy mohla stát letecky nedostupnou. Letecký expert Denis Antonyuk zase v rozhovoru se serverem Ukrajinska pravda označil chování pojišťoven za politické rozhodnutí. „Pokud pojišťovny v zemi, kde ještě k ničemu nedošlo, nezvyšují ceny, ale odcházejí úplně, tak to není vyhodnocení rizika, ale politika,“ míní Antonyuk. 

Server rovněž připomíná, že ani za války v Jižní Osetii v roce 2008 se nepřestalo létat do Tbilisi. Aerolinky však musely za pobyt v nebezpečném vzdušném prostoru platit pojišťovnám poplatky navíc v řádu desítek tisíc dolarů za letadlo. To samé může nyní potkat Ukrajinu. „Pojišťovny, letecké společnosti a majitele letadel ještě čekají složitá vyjednávání,“ uvedl pro Ukrajinskou pravdu další odborník na leteckou dopravu Bohdan Dolince.

V úterý se zdálo, že napětí na rusko-ukrajinské hranici polevuje. Moskva prohlásila, že část svých ozbrojených sil z regionu stahuje zpátky do základen. Akcie velkých evropských aerolinek posilovaly (Ryanair +1,14 procenta, Lufthansa +3,67 procenta, KLM +2,62 procenta, Wizz Air +3,79 procenta).