České „čeburašky“ – stálice ruského nebe

Letadlo L-410

Letadlo L-410 Zdroj: UGMK

Do Chabarovského kraje dorazila dvojice nových turbovrtulových letadel L-410. Kunovický výrobce dodá regionu celkem pět kusů v hodnotě po 185 milionech rublů (zhruba 105 milionů korun). Vláda kraje si pochvaluje hospodárnost provozu těchto strojů, experti se shodují na jejich přednostech při rozvoji letecké dopravy v Rusku.

České stroje L-410 až pro devatenáct cestujících jsou v Rusku dobře známé už ze sovětských časů. Podle pohádkové postavičky dostaly přezdívku čeburašky. „L-410 jsou nejvhodnější stroje pro provoz na Dálném východě. Letová hodina stojí něco kolem čtyřiceti tisíc rublů. U našich letadel – nebudu uvádět značku – je to sto tisíc rublů,“ sdělil deníku Kommersant gubernátor kraje Vjačeslav Šport.

Letecká doprava se v Rusku značně rozvíjí, jenom v Chabarovsku se přeprava cestujících zvýšila za poslední dva roky o čtyřicet procent. V Rusku přitom létá několik modifikací L-410, vojenských i civilních. „V roce 2013 je ve službách veřejných aerolinek více než třicet letounů tohoto typu, ve vojenských službách je to pak kolem patnácti letadel. Počet objednaných letadel každoročně roste,“ uvedl analytik Andrej Šenk.

Diskuze o přesunu výroby do Ruska

L-410 se vyrábějí v Kunovicích, nyní pod značkou továrny Aicraft Industries, původně LET Kunovice. V roce 2008 se většinovým akcionářem stala uralská metalurgická společnost UGMK s většinovým podílem 51 procent akcií. Letos se UGMK stala stoprocentním vlastníkem firmy.

Převzetí v Česku vyvolalo diskuzi o nevítané možnosti přesunu výroby. Podle dostupných zpráv by to ale zatím ekonomicky nedávalo smysl. S příchodem UGMK se zvýšila kapacita výroby, velká část směřuje právě do Ruska. Dále je v plánu příprava nové řady letadel, která by měla splňovat potřebné „rozpočtové“ parametry. V Rusku se podobný model letadel nikdy nevyráběl a poptávka po takovýchto strojích je obrovská. Do roku 2030 jich bude potřeba několik stovek. Ruská vláda již rozhodla o vyčlenění rozpočtu pro podporu regionálních linek i stroji vlastní výroby. Náměstek ministra průmyslu Jurij Slusar dal najevo, jak si ji představuje.

„Základním kamenem podpory bude vytvoření vědecko-technické základny pro vývoj nového letadla pro dvanáct až devatenáct cestujících. Měly by se přitom uplatnit špičkové technologie umožňující snižovat spotřebu paliva,“ uvedl. Uskutečnění takového záměru ale zřejmě nějaký čas potrvá. Dosavadní skutečnost je taková, že zatím se ruský trh plní českými L-410.

Autorka je spolupracovnicí redakce E15