České dráhy si jdou pro miliardy. Načerpají nové úvěry a zřejmě vydají tučné dluhopisy

Letos České dráhy rozšíří přepravní kapacitu o 140 jednotek, respektive 22 tisíc nových sedaček.

Letos České dráhy rozšíří přepravní kapacitu o 140 jednotek, respektive 22 tisíc nových sedaček. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Zatímco mezi lety 2011 a 2021 nakoupily České dráhy „jen“ 170 nových vozidel, předloni, loni a letos jich nasazují hned 180. Aby mohly cestujícím skutečně dopřát avizovanou „revoluci na kolejích“, tak si zhruba v polovině letošního roku půjdou na evropský trh pro velké peníze. Budou to střední stovky milionů eur, řekl v exkluzivním rozhovoru pro e15 generální ředitel a předseda představenstva drah Michal Krapinec. Letošek se tak zařadí k těm rokům, kdy se vlakový dopravce nejvíce zadlužil.

Dopravce ve velkém obnovuje vozový park, na který chce přilákat cestující z aut i autobusů. Aby dokázal pokrýt veškeré investice, které jen letos atakují devatenáct miliard korun, musí se znovu zadlužit. Během letošního roku, zřejmě v jeho polovině, proto využije kombinaci pravděpodobně tří zdrojů. Jako první na seznamu bude úvěr od evropské železniční kampeličky Eurofima, protože má nejvýhodnější podmínky na trhu.

„Jednáme o navýšení stávajícího úvěrového rámce ve výši 640 milionů eur až na dvojnásobek, a to na příštích 25 let,“ říká Krapinec. Z těchto prostředků však může jím vedená společnost financovat jen nákup těch vozidel, která budou provozovaná v závazku veřejné služby. Takže například vlaky, které budou jezdit na mezinárodních linkách, z těchto peněz financovat nelze.

Další peníze plánují dráhy načerpat prostřednictvím úvěru od Evropské investiční banky, která může podpořit ty investice, které lze označit za modernizační projekty. Třetím zdrojem hotovosti bude pravděpodobně emise dluhopisů. „Pokud si pro peníze půjdeme na evropský dluhopisový trh, bude objem nejméně tři sta milionů eur, což je minimum, které evropští dluhopisoví investoři akceptují. Celkově budeme letos potřebovat obstarat cizí zdroje v řádu středních stovek milionů eur,“ upřesňuje Krapinec.

Je možné, že se bude znovu jednat o „zelené“ ESG dluhopisy, které už dráhy jednou emitovaly, a to předloni v říjnu v hodnotě půl miliardy eur. Tehdejší bondy měly pětiletou splatnost a pevný úrok 5,6 procenta.

„Letošní rok bude bezpochyby výjimečný v tom, jak moc se dráhy zadluží. Souvisí to s rekordně vysokými investicemi. Loni se zadlužení zvýšilo asi o pět procent, letos by mohlo narůst o dalších deset,“ dodává Krapinec. Dráhy sice letos nevypíšou žádné velké tendry na nákup nových vlaků, protože takové kontrakty uzavřely v minulých letech, přesto však letos vydají násobně více prostředků na investice.

Letos totiž musejí zaplatit značnou část dřívějších objednávek. Investice tak dosáhnou 18,7 miliardy korun, v minulých letech se často pohybovaly i výrazně pod deseti miliardami. Letos dráhy mají obdržet například elektrické jednotky od plzeňské Škody Group, motorové jednotky od polského dodavatele Pesa, vlaky ComfortJet a elektrické lokomotivy od Siemensu. „Letos tak přibude do flotily 140 jednotek, tedy dvacet dva tisíc nových sedaček, na které budou moci cestující usednout. Celkem jich máme přes šest set tisíc,“ přibližuje šéf drah.

Hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek upozorňuje, že to bude právě měnová politika Evropské centrální banky, respektive výše sazeb, které ovlivní výhodnost využívání eurových úvěrů či dluhopisů: „V okamžiku, kdy se očekává rychlý pokles úrokových sazeb, tak atraktivita dluhového financování úvěry či dluhopisy roste. Český finanční sektor generuje neustálý přebytek likvidity, takže poptávka ze strany bank i dalších investorů je celkem setrvalá.“