ČEZ zdraží paušál na dobíjení elektromobilů

Americký elektromobil Tesla Model S (Profimedia.cz)

Americký elektromobil Tesla Model S (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Japonský elektromobil GLM G4
Koncept elektromobilu Mercedesu Generace EQ
Hyundai, elektromobily
Elektromobil
Některé z elektromobilů ovšem byly mimo dosah běžných smrtelníků
6
Fotogalerie

V Česku končí éra superlevného dobíjení elektromobilů. Letos na nový model placení přešla PRE. Skupina ČEZ chce příští rok kromě zdražení paušálu nabídnout i platby za jednotlivá nabití. Trojnásobně více zaplatí motoristé od příštího roku při nabíjení svých elektromobilů na dobíjecích stanicích ČEZ.

Ještě letos si skupina za vlastnictví čipu, který otevírá přístup k dobíječce, účtuje za rok 1800 korun. V lednu se roční paušál změní na měsíční v ceně 450 korun. Za celý rok tak možnost dobíjení auta na stanicích ČEZ vyjde na 5400 korun. Počet dobíjení i množství odebraného proudu zůstávají neomezené.

„Dosavadní úroveň cen jsme od začátku chápali jako zaváděcí. Ani připravovaná úprava nepokryje náklady na provoz stanic. Pro představu, nová hodnota měsíčního paušálu je ekvivalentem zhruba šesti dobití běžného elektromobilu nebo dvou až tří dobití tesly,“ vysvětluje mluvčí ČEZ Martin Schreier.

V lednu přejde roční nabíjecí paušál ČEZ za 1800 korun na měsíční v ceně 450 korun. Ročně je to trojnásobek

Někteří majitelé čipů od ČEZ ovšem považovali paušál za pojistku pro případ, že se jim doma nabíjené auto na cestách vybije. Ti nesou zdražení nelibě a uvažují, zda se jim paušál bez skutečného využívání dobíječek vyplatí. Pro ně ČEZ připravuje na příští rok možnost platit jen za jednotlivá dobíjení. Kromě toho hodlá ČEZ přejít na nový systém ovládání dobíjecích stanic.

„Zákazník bude mít místo čipu přímo v mobilním telefonu aplikaci, která mu umožní připojení k dobíjecí stanici. Systém umožní lepší kontrolu odebrané energie a znamená rozšíření možností úhrady za služby díky zaregistrované platební kartě,“ dodává Schreier.

Pražská energetika změnila způsob placení za dobíjení už v letošním roce. Do loňska řidiči platili podle času stráveného na místě pro dobíjení. „Ukázalo se, že u použití rychlodobíjecích stanic není tento systém spravedlivý,“ uvedl mluvčí PRE Petr Holubec. Od letoška řidiči za čip otevírající dobíječku platí paušálně třicet korun za čtvrtletí.

Odebraná elektřina stojí 2,50 koruny za kilowatthodinu, což v průměru vychází na 25 korun za dobití. Stání nad dvě hodiny u dobíječky přijde na dvacet haléřů za minutu. E.ON zatím za dobíjení na svých stanicích poplatky neúčtuje. ČEZ na sedmi desítkách dobíjecích stanic zatím letos vydal několik desítek megawatthodin elektřiny. Příští rok očekává díky stavbě nových dobíjecích stanic růst objemu odebrané elektrické energie o deset až dvacet megawatthodin. Společnost PRE letos čeká prodej přes čtyřicet megawatthodin elektřiny, který by se měl v příštím roce zvýšit o deset megawatthodin.