ČSA vydělaly skoro čtvrt miliardy díky levné ropě i zeštíhlení flotily

Airbus A330 ČSA

Airbus A330 ČSA Zdroj: CSA

Loňský rok by mohl být v kronice Českých aerolinií zapsán jako období zmrtvýchvstání. Ze zimních finančních potíží se národní dopravce dostal s pomocí akcionářů, kterým nakonec udělal radost celoročním provozním ziskem 250 milionů korun. Nejvyšším za deset let. Předloni se přitom provozní ztráta blížila 600 milionům. Cenou za návrat k zisku po dlouhých letech je výrazné zmenšení společnosti.

Loni provozovala jen 16 letadel, což jí vyneslo přezdívku aeroklub. Letadla se ale na druhé straně daří výrazně lépe vytěžovat. Při zmenšení flotily se národnímu dopravci dařilo lépe obsazovat letadla. K obratu v hospodaření pomohla i levná ropa.„Zmenšili jsme flotilu na úroveň, která je adekvátní kapacitě trhu. Zjednodušili jsme cenovou politiku a maximalizovali počet hodin ve vzduchu,“ řekl deníku E15 předseda představenstva Jozef Sinčák.

Celkovým výsledkem hospodaření je zisk 223 milionů, když v roce 2014 si společnost připsala ztrátu 631 milionů. ČSA tehdy využívaly až 23 strojů. Menší flotile odpovídal loni počet pasažérů i tržby. Firma na svých pravidelných linkách přepravila dva miliony lidí, v roce 2014 to bylo o 300 tisíc více. Tržby se snížily o 15 procent na osm miliard. Letadla ale loni létala výrazně plnější, průměrná obsazenost vzrostla o pět procentních bodů na 72 procent. To je číslo v posledních letech nevídané.

„Firma tím ukazuje, že je životaschopná,“ tvrdí Sinčák. Aeroliniím, které ještě jako výhradně státní firma po léta balancovaly na hraně krachu, loni pomohlo i několik vnějších okolností. Na prvním místě je to levná ropa, díky níž i při započítání posilujícího dolaru společnost ušetřila 272 milionů korun. Dalších sto milionů přinesl prodej dvou starých boeingů v prvním kvartále.

Naopak bylo třeba vytvořit rezervu 180 milionů na opravu motoru, který se porouchal v listopadu na letu z Amsterdamu. „Když to sečtu, tak zhruba 190 milionů nám dal osud. Zbytek z těch 850 milionů, což je meziročně rozdíl v provozním výsledku, jsme si museli odpracovat tvrdou restrukturalizací,“ doplnil Sinčák.

V dobrém světle vidí výsledky dopravce i analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Mají se čím chlubit, ale jsou stále velmi křehcí a zranitelní,“ řekl Menčík. Firmu přirovnal k pacientovi, který překonal klinickou smrt a začíná rehabilitovat. Podle něj by k definitivní úlevě potřebovaly ČSA sedět alespoň na miliardovém polštáři, aby se mohly postavit případným nečekaným otřesům na trhu.

Stěhování z letiště

ČSA se stěhují z letiště České aerolinie letos v září po desetiletích opustí areál pražského mezinárodního letiště. Sídlo přesunou z elipsovité budovy APC zhruba o šest kilometrů do kancelářské budovy na Evropské třídě. Nedohodly se totiž na snížení nájmu s Českým Aeroholdingem, který je majitelem APC a pětinovým akcionářem ČSA.

Budova otevřená v roce 2002 původně aeroliniím patřila, v roce 2009 ji ale v rámci odvracení krachu prodaly Letišti Praha za 600 milionů. Majetek letiště později pohltil nově vzniklý aeroholding.

Jozef Sinčák: Plán zůstává konzervativní

Předseda představenstva ČSA Jozef Sinčák zůstává opatrným optimistou. Firma by letos ráda zvýšila počet cestujících.

Předseda představenstva ČSA Jozef SinčákPředseda představenstva ČSA Jozef Sinčák|Michael Tomes, E15

Co plánujete na letošek, především na léto?

Chceme létat zhruba ve stejném rozsahu jako loni, máme přitom ambice přepravit více cestujících. To znamená zvýšit obsazenost, která se loni přehoupla přes 70 procent. I proto jsme zavedli levnější letenky pro cestující, kteří mají pouze palubní zavazadlo.

Zopakujete loňský finanční výsledek?

Pro finanční plán je velmi důležité naplnění určitých předpokladů. Pokud bude ropa na úrovni kolem 550 dolarů za tunu a dolar se bude pohybovat vůči koruně na dnešní úrovni, tak chceme dosáhnout provozního výsledku zhruba 180 milionů korun. Může se to oproti loňsku jevit jako snížení, ale raději zůstáváme v našich plánech velmi konzervativní. Ve skutečnosti věřím v lepší výsledek, jako se to povedlo loni.

Když shrnu příběh ČSA v posledních letech, tak je na první pohled zřejmé především neustálé zmenšování flotily. Z 50 letadel k dnešku zbylo 16. Jak ten vývoj hodnotíte?

Hodnotit společnost jen podle počtu letadel je ošidné. Firma měla padesát letadel a generovala historicky největší ztráty. Teď má 16 letadel a poprvé dosáhla provozního zisku, protože se chovala hospodárně a pomohly i příznivé okolnosti.