Dopravní podnik hraje o ztracené miliardy na metro A. Pomůže „životní prostředí“? | E15.cz

Dopravní podnik hraje o ztracené miliardy na metro A. Pomůže „životní prostředí“?

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Martin Pinkas

Tereza Čapková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pražský dopravní podnik řeší, jak získat zpět 3,7 miliardy korun na dostavbu metra A, o které s nejvyšší pravděpodobností přijde kvůli diskriminačním podmínkám u výběrových řízení z roku 2009 a 2011. Pochybení objevila kontrola ministerstva dopravy. „Ztracené“ miliardy možná ale dopravní podnik dostane nakonec zpět od ministerstva životního prostředí.

O přesunu peněz z programu Životní prostředí do Operačního programu Doprava rozhodla váda. Ministerstvo životního prostředí nyní posuzuje, zda převod splňuje podmínky. Potvrdit jej navíc musí i Evropská komise.

„Pokud návrh na realokaci uspěje, budou dodatečné prostředky čerpány částečně na navýšení příspěvku pro projekt „Prodloužení trasy A metra v Praze - provozní úsek V.A Dejvická (mimo) – Motol“ anebo na projekty zaměřené na modernizaci stávající infrastruktury metra,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Prověrka ministerstva dopravy, která vycházela ze schvalovacích kritérií EU, zjistila pochybení ve dvou zadávacích řízeních. Dopravnímu podniku vytýká především použití diskriminačních kritérií pro ověření vhodnosti a výběr účastníků.

Kontroloři zpochybnili cenu jedné stavební zakázky z roku 2009 a jedné technologické zakázky z roku 2011, oba tendry měl podepsat bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. V roce 2009 podnik uzavřel smlouvy s vítěznými firmami Metrostav a Hochtief v hodnotě 13,6 miliardy korun a v roce 2011 s firmou Skanska v hodnotě 3,7 miliardy korun.

Martin Dvořák Autor: Jiri Kotatko
Za pochybnými smlouvami má stát bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák

Dopravní podnik kvůli tomu přijde o čtvrtinu předpokládané dotace. Podle Neřolda mohl původně z fondů EU získat až 15,6 miliardy korun, korekce částku srazila na 11,85 miliardy korun. „Řídící orgán Operačního programu doprava však má momentálně pro tento projekt k dispozici jen 7,5 miliardy,“ uvedl Neřold.

Prodloužení metra A do Motol má vyjít celkem na 22,5 miliardy korun. Praha si kvůli stavbě musí vypůjčit dalších 2,5 miliardy korun z jedenáctimiliardové půjčky, kterou má u Evropské investiční banky (EIB). Město si dosud v rámci smlouvy s EIB vypůjčilo šest miliard korun.

Proti rozhodnutí ministerstva dopravy podal dopravní podnik společně s pražským magistrátem 29. července námitku. Pochybení řeší podle mluvčího dopravního podniku Petra Vorlíčka zároveň interní audit v dopravním podniku, který by měl být dokončen ke konci října 2013.

Miliardy na prodloužení metra ale nejsou jediný problém, který momentálně dopravní podnik řeší. Spekuluje se, že představitelé města chtějí odvolat generálního ředitele městské společnosti Milana Křístka. „Nebudu to komentovat,“ sdělil serveru E15.cz radní Jiří Pařízek. Informaci nepotvrdila ani radní Eva Vorlíčková, která má například na starosti kauzu Opencard.

Autor: Tereza Čapková

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.