Dráhy chtějí mít v záloze nové vlaky za čtyři miliardy

nádraží

nádraží Zdroj: E15 Anna Vackova

Heslem Českých drah v novém roce je pionýrské „Vždy připraven!“. Tak se dají vysvětlit dva obří tendry na nové vlaky, ve kterých jde celkem o téměř čtyři miliardy korun. Národní dopravce poptává elektrické soupravy pro dálkovou dopravu za 2,6 miliardy a pro regionální dopravu za 1,2 miliardy korun. To vše bez DPH.

V soutěžích o nové vlakové soupravy jde o rámcovou smlouvu na čtyři roky, dráhy tak nakonec vlaky mohou odebrat jen zčásti nebo vůbec. Smlouvou se dopravce jistí pro případ, že se naskytne možnost na nákup vlaků čerpat dotace z evropských fondů, nebo ministerstvo (či kraje) nakonec vypíší soutěže na dotovanou dopravu.

V takových případech bude třeba rychlá reakce, za kterou se ovšem nedá označit vypsání klasického nového tendru. „V zásadě se takto snažíme získat náskok a předejít situaci, že kvůli zdlouhavému soutěžení dodavatelů podle zákona o veřejných zakázkách nestihneme dodržet termíny, jako to bylo například v případě soutěže Olomouc - Krnov – Ostrava,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Nové vlaky podmínkou

Zmíněná soutěž o krnovskou trať byla pilotní, ministerstvo dopravy hodlalo poprvé přidělit dotované rychlíky vítězi tendru. Požadovalo přitom nové vlaky. České dráhy do soutěže nakonec nešly, protože jim kvůli jedinému účastníkovi zkrachoval tendr právě na nová vozidla. Národní dopravce se cítil znevýhodněn, neboť soukromníci kupují vlaky bez zdlouhavých tendrů.

Na věci nic nezměnila ani skutečnost, že ve finále zkrachovala i samotná ministerská soutěž. Handicap národního dopravce má srovnat právě dlouhodobá rámcová smlouva, která umožní vlaky odebrat fakticky obratem, což v železničním průmyslu znamená kolem 15 měsíců od objednávky. „Jde tedy o přípravu na účast v soutěžích a zároveň o včasnou přípravu na čerpání dotací. Chceme takto postupovat i do budoucna,“ doplnil Joklík.

Jednotky z prvního tendru by mohly být v případě nákupu nasazeny například na linky Praha - Česká Třebová - Brno, nebo Brno - Břeclav - Olomouc. Pro dálkovou dopravu chtějí dráhy jednotky pro 320 a 200 cestujících, pro regionální pak pro 160 sedících pasažérů.