Dráhy opraví východoněmecké patrové vagony, „žabotlamy“ tím skončí
Vagony jsou v současnosti fakticky nevyužité, k vidění jsou pouze o víkendech na Posázavském pacifiku, přes týden zahálejí. Po rekonstrukci s nimi ale dráhy počítají v pražské integrované dopravě, oproti dnešku budou nasazovány na elektrifikované tratě s elektrickou lokomotivou.
„Předpokládá se, že vozy budou řazeny do souprav s řídicími vozy a lokomotivami, které umožňují provoz vratných souprav,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Lokomotivy tak nebude třeba přepřahat. O víkendech by se vagony mohly vracet na výpomoc na Pacifik. Nejprve se ale dočkají nových interiérů, sedaček, kompletní proměnou projde WC, které bude možno používat i ve stanici. Instalovány budou informační systémy nebo bezpečnostní dveře.
„Úplnou novinkou je umístění dvacítky zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vozy budou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu,“ doplnil Šťáhlavský.
Vagony řady Bmto na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku|Vagony řady Bmto na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku
Pro železniční nostalgiky má ale zpráva hořkou příchuť. Východoněmecké vagony po rekonstrukci definitivně pošlou na smetiště dějin klasické pražské pantografy, kterým se říká emilka či žabotlam. Posledních pět kusů dnes obsluhuje převážně trať do Kralup, po nasazení patrových vagonů skončí žabotlamy i tady.
Dráhy chtějí omlazené vagony nasadit rok po podpisu smlouvy. Při délce a komplikovanosti některých tendrů tak žije naděje, že žabotlamy zůstanou v běžném provozu ještě celý příští rok. Patrové vozy Bmto vyrobili Němci pro Československé státní dráhy v polovině 70. let v počtu padesáti kusů. Dnes je jich v provozním stavu 32. Vedle Prahy jezdí například na Vysočině nebo v jižních Čechách.
"Žabotlam" na pražském Hlavním nádraží|„Žabotlam“ na pražském Hlavním nádraží