Drážní inspekce přestane dávat pokuty

„Jediná sankce, jejíž ukládání má být ponecháno na Drážní inspekci, je za maření činnosti inspektorů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj je úprava nutná kvůli evropskému právu. Brusel mimo jiné poukazuje na možný střet zájmů české Drážní inspekce při vykonávání obou činností, tedy prevence i vyšetřování. Ministerstvo už má promyšleno, kam nasměruje přebytečné lidi.
Zároveň s novelou zákona o drahách se utváří i zákon o vzniku nového Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě, někdy přezdívaného jako drážní superúřad. Tam by se mělo uplatnit dvacet lidí z inspekce a současného Drážního úřadu.
Hrozí postih od Evropské unie |
---|
Ve věci novely drážního zákona, která mimo jiné upravuje vztahy mezi dopravcem a správcem kolejí, hrozí České republice postih od Evropské unie. Lhůta pro uvedení novely v platnost vyprší letos v pololetí. Už nyní je přitom jasné, že se to nestihne. Ministerstvo dopravy nyní počítá s lednem 2016, ani tento termín ale není jistý. Minimálně lze očekávat, že Brusel ve věci zahájí šetření. |
Vedení inspekce přitom nesouhlasí s podobou novely ani se snižováním stavů. „K opakovanému návrhu novely zákona o dráhách zaslala Drážní inspekce vždy zásadní připomínky, neboť dle názoru Drážní inspekce navrhované změny představovaly ohrožení bezpečnosti na dráhách,“ uvedl mluvčí železničních vyšetřovatelů Martin Drápal.
Nepředpokládá přitom, že by inspektorům ubyla práce. Ročně prý vyšetřují na čtyři tisíce mimořádných událostí. V inspekci nyní pracuje padesátka lidí, podle Drápala by ale ideální počet byl 75. Někteří úředníci z ministerstva ale poukazují na příklady jiných evropských zemí, například Rakouska či Švédska, kde má inspekce řádově nižší počet zaměstnanců a využívá šetření policie.