EADS: Čína blokuje prodej Airbusů místním aerolinkám

První "čínský" Airbus A380 společnosti China Southern Airlines

První "čínský" Airbus A380 společnosti China Southern Airlines Zdroj: profimedia.cz

Vláda v Pekingu brání čínským aerolinkám v tom, aby nakupovaly letouny značky Airbus. Prohlásil to Louis Gallois, šéf mateřské společnosti Airbusu, koncernu EADS. Podle něj tak Čína stupňuje tlak na Evropskou unii v rámci boje o emisní povolenky.

„Čínská vláda oddaluje schválení nákupu 35 širokotrupých Airbusů, které si chce pořídit nejmenovaná čínská společnost, řekl Gallois během konferenčního rozhovoru s novináři. „Obáváme se, že z tohoto sporu se stává obchodní válka a že Airbus bude vzat jako rukojmí,“ dodal.

Systém emisních povolenek, který nutí aerolinky létající do EU platit za emise, které jejich letadla produkují, vyvolal nevoli napříč odvětvím letecké dopravy. Čínská vláda ale jako jediná svým aerolinkám nařídila, že nová pravidla nesmí respektovat.

Čínské úřady musí místním aerolinkám povolit nákup jakékoli letecké techniky. To, že vůči Airbusu zaujal Peking přísnější postoj, naznačuje i nedávný krok Hong Kong Airlines, které jsou prý připraveny zrušit objednávku na deset Airbusů A380 za čtyři miliardy dolarů.

EADS dosud plánoval zvýšení výrobních kapacit pro širokotrupé Airbusy A330. „Nyní ale musíme vzít v úvahu to, co se děje v Číně,“ dodal Gallois. Kromě objednávky na Airbusy A330, na jejichž produkci se čínská poptávka podílí v letech 2013 a 2014 dvaceti procenty, jsou prý v ohrožení i další kontrakty na již zmíněný model A380 a vyvíjený A350.

Letecký koncern se proto chce přidat k řadě společností, které Evropskou komisi vyzývají, aby svůj program emisních povolenek na letecké dopravce neuplatňovala. Podle Galloise může být životaschopný jedině takový projekt omezení emisí, který zastřeší Mezinárodní organizace pro civilní letectví (IATA).

Zisk rostl díky výhodným kurzům

EADS dnes také oznámil své hospodářské výsledky za minulý rok. V posledním čtvrtletí firma téměř zdvojnásobila svůj zisk na 612 milionů eur. Tržby přitom ve čtvrtém kvartálu roku 2011 rostly jen o 15 procent na 16,44 miliardy eur, hlavní podíl na růst výdělku tak měly výhodné směnné kurzy. Tržby za celý rok se vyšplhaly na 49,13 miliardy eur.

Firma odhaduje, že letos by se jí mělo dařit ještě více. Ujistila také, že uvedení Airbusu A350 na trh již nebudou provázet další zpoždění. Nový rok ale každopádně pro Airbus nezačal příliš dobře. Kvůli trhlinám v křídlech se bude muset podrobit opravě všech 67 dosud vyrobených obřích Airbusů A380, což bude společnost stát 105 milionů eur.