Financování spojů Českých drah je tajné, podnik odmítl dát poslanci údaje

Vlak Pendolino, který do Ostravy rovněž jezdí

Vlak Pendolino, který do Ostravy rovněž jezdí Zdroj: siebert martin/euro

České dráhy odmítly s odvoláním na obchodní tajemství poskytnout některé ekonomické údaje o jednotlivých provozovaných linkách, vyplývá z odpovědi ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na interpelaci Zbyňka Stanjury (ODS), která se týká otevírání trhu osobní železniční dopravy. Stanjura žádal o údaje v souvislosti s tratí mezi Prahou a Ostravou, na níž poskytuje služby více dopravců. U Českých drah podle něho existuje riziko, že na provoz přispívá ze státem dotovaných linek.

Bývalý ministr dopravy Stanjura nebyl s Ťokovou odpovědí spokojen a o věci se bude debatovat na sněmovním plénu. Stanjura poznamenal, že stát opakovaně vyhlašuje, že na trati Praha - Ostrava nekryje ztrátu z veřejných rozpočtů.

„U soukromých dopravců to jistě platí, u Českých drah existuje riziko křížového financování,“ napsal v interpelaci. Podezření by bylo podle něho možné vyloučit jen tím, že se zveřejní náklady a výnosy Českých drah na jednotlivých linkách. Stanjura chtěl údaje u 12 tratí.

Ministerstvo dopravy požadovaná data nemá, vyplynulo z Ťokovy odpovědi. Některé údaje představují podle něho služby provozované na komerční riziko dopravce, u objednávaných vlaků má úřad prý jen data nutná zejména k výpočtu kompenzací.

„Žádost proto ministerstvo dopravy postoupilo dopravci, který však sdělil, že předmětná data pokládá za své obchodní tajemství a s odvoláním na to není připraven informace poskytnout,“ uvedl Ťok.

Majitel konkurenční firmy RegioJet Radim Jančura soudí, že ziskový provoz ČD na trati Praha - Ostrava reálný není. Na podobnou trat Praha - Vsetín - Žilina pobírají podle něho stamilionové dotace.

„Buď tedy vlaky ČD na trase Praha - Ostrava nejsou ziskové a existuje reálné riziko, že je České dráhy financují nedovoleným křížovým financováním z dotovaných spojů, nebo na dalších trasách nárokují ČD neoprávněně dotaci, kterou by neměly pobírat,“ sdělil Jančura.

Stanjura připomněl taky někdejší harmonogram, podle kterého měla ze soutěže vzejít už pro jízdní řád na roky 2015/2016 obsluha pěti rychlíkových tratí. Postěžoval si na to, že další ministři termíny jen odsouvali. Ťok odpověděl, že liberalizace trhu formou nabídkových řízení je dlouhodobým záměrem ministerstva. Podotkl, že proces nabídkového řízení trvá dva až čtyři roky.

Trh rozhýbají i unijní dotace

Otevírání trhu by se mělo podle Ťoka sladit s unijními dotacemi na pořízení vlaků. Jde podle něho celkem o devět miliard korun, které by měly být přiděleny vesměs do konce roku 2018.

Předběžně jde o linky Plzeň - Most, Liberec - Pardubice a Liberec - Ústí nad Labem, Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem a Děčín a Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc, uvedl ministr.

Na linku Brno - Břeclav - Olomouc ministerstvo uzavře smlouvu ještě letos přímým zadáním, protože chce využít asi miliardovou unijní dotaci, která musí být proplacena do konce roku. Na linku Plzeň - Most už byla soutěž vypsaná, další nabídková řízení by se mohla začít v následujících dvou letech.