Gigantem do Bavor. Na Šumavě mají nejkratší mezinárodní železnici světa | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Gigantem do Bavor. Na Šumavě mají nejkratší mezinárodní železnici světa

David Vagaday

David Vagaday

V šumavském Novém údolí pár kilometrů za Stožcem funguje unikátní atrakce. Turisté se tam mohou svézt replikou parní lokomotivy po 105 metrů dlouhé železniční trati, která překračuje hraniční čáru s Německem. Údajně jde o nejkratší mezinárodní železnici na světě.  

 

Trať vybudovala parta nadšenců ze spolku Pošumavská jižní dráha na náspu po bývalé železnici Volary– Pasov, zrušené po komunistickém puči v roce 1948. Brigádníci nebo členové spolku vozí návštěvníky v replice lokomotivy, která je s nadsázkou nazvaná Gigant.

Stačí si za dobrovolné jízdné koupit lístek, strojvůdce pak roztopí v kotli, nasadí si nádražáckou čepici, další rozdá pasažérům, pískne a mávne plácačkou. Potom ale musí slézt a lokomotivu roztlačit, Gigant totiž jezdí jen na lidský pohon a samospádem. V kotli se topí jen kvůli efektnímu kouři z komína.

Lokomotiva Gigant jede po nejkratší mezinárodní železnici světa v Novém údolí na Šumavě

Propojení s Německem je samozřejmě symbolické, za hraniční čárou leží v Bavorsku zhruba jen pět metrů kolejí, přičemž strojvůdce na jejich konci musí slézt a stroj opět roztlačit. Celá cesta tam a zpět po tak trochu vachrlaté 105metrové trati trvá kolem jedné minuty. Za nejkratší mezinárodní dráhu ji označují právě nadšenci ze spolku.

Nové údolí leží přímo v srdci šumavského národního parku ve výšce přes 800 metrů nad mořem. Výjimečné je i tím, že tam vede také normální železniční trať. Turisté se tak mohou dostat do lůna Šumavy přímým vlakem třeba z Protivína, Prachatic nebo Volar. Kromě toho mohou přijet i na kole a v zimě na běžkách nebo samozřejmě přijít pěšky. Autům je vjezd zakázán.

Navíc nejkratší mezinárodní železnice světa, která se nachází jen pár metrů za konečnou vlakovou zastávkou Nové údolí, není jedinou atrakcí v tomto nádherném koutě Šumavy. Železniční spolek tam ještě má dva odstavené nákladní vagony. V jednom je malá muzejní sbírka lokálek a v druhém provozuje krčmu s točeným pivem, limonádou a párky. Pokud to někomu nestačí, může si dát regulérní oběd v hotelu Nové údolí. Ten stojí asi o 200 metrů dál a jeho restaurace vaří vcelku slušné hotovky.

Členové spolku jsou drážní odborníci a fandové železnice i Šumavy, kteří zdůrazňují, že jejich projekt není financován z žádného fondu EU. „Ke spolupráci se sousedy nepotřebujeme žádné svazáky z novodobého žaláře národů. Skamarádíme se s nimi i bez šílenců z Bruselistánu,“ píše v radikálním duchu spolek na svém webu. Jejich nekratší mezinárodní železnice světa jezdí každý den během letní sezony, mimo ní na podzim a na jaře o víkendech. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!