GM prodává Opel, nechce už lepit díry
Za prodej evropské divize francouzské automobilce PSA by měl General Motors inkasovat několik miliard dolarů. Francouzům by fúze pomohla posílit v Německu, Opelu by mohla uškodit.
Ještě před pár dny to byla přísně utajená transakce, teď budí politický rozruch v Berlíně a Paříži a bez povšimnutí nezůstane ani v Londýně. Americký koncern General Motors už několik měsíců vyjednává s francouzským koncernem PSA o prodeji chronicky ztrátové evropské divize. Do ní patří německý Opel, který se v Británii vyrábí pod značkou Vauxhall. Na dokončení transakce si obě firmy daly šest měsíců, zjistil německý deník Handelsblatt. Jenže o tom ještě před pár dny nevěděl ani šéf Opelu Karl Thomas Neumann.
Francouzi se zase opomněli zmínit tamní vládě, která automobilku v roce 2012 zachránila kapitálovou injekcí a vlastní v ní 13,7 procenta. Novopečená německá ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová se podivila, proč se francouzský premiér na návštěvě Berlína tento týden o transakci nezmínil. „Protože o tom nevěděl,“ odpověděl jí její francouzský protějšek Michel Sapin. Šéf PSA Carlos Tavares si však podle Handelsblattu už domlouvá schůzku s kancléřkou Angelou Merkelovou.
General Motors požaduje od Francouzů částku v řádu několika miliard dolarů, napsala agentura Bloomberg. Američany už zjevně přestalo bavit lepit díry v německé automobilce, která je ve ztrátě posledních 17 let. Nově se přidala těžko vyčíslitelná rizika odchodu Velké Británie z Evropské unie.
Šéfka GM Mary Barrová to naznačila, když oznamovala, že za loňský rok skončila evropská část skupiny ve ztrátě 257 milionů dolarů jen kvůli oslabení libry po referendu o brexitu.
Vše o automobilce General Motors čtěte zde
Britové se teď začínají bát o osud více než 20 tisíc lidí, které výroba vauxhallů a opelů v zemi živí. Jestli si PSA tamní závody ponechá, bude hodně záviset na podmínkách, za kterých budou moci po brexitu vyvážet svou produkci do EU. Ve srovnání s německými a francouzskými továrnami zatím těží z polovičních výrobních nákladů.
Jednání mezi Francouzi a Američany nejsou úplně překvapivá. Obě automobilky podepsaly dohodu o spolupráci už v roce 2012, z níž ovšem PSA kvůli existenčním problémům o rok později vycouvala. Přesto dva modely opelů jsou postaveny na francouzské platformě. Od té doby se Francouzi po Opelu pořád poohlíželi, připomíná francouzský deník Les Echos.
Akvizicí PSA získá větší podíl na německém trhu. Posílí také na britských ostrovech. Dohromady se nová skupina stane po Volkswagenu druhou nejsilnější automobilkou s prodejem 2,5 milionu vozů ročně. Dopady fúze pro Opel jsou hůře předvídatelné. Automobilka se tři roky snažila masivní kampaní změnit pověst svých aut jako vozů druhé kategorie.
Když se jí to povedlo, koupí značku Francouzi, na jejichž auta se Němci dívají hodně spatra. „Pro reputaci Opelu by to byla určitě rána,“ dodává Christian Hoffmann, profesor managementu komunikace na Lipské univerzitě.