Inspirace Ficovými vlaky. Sleva na jízdném může nejvíce potrápit Prahu a její okolí

České dráhy. Ilustrační foto.

České dráhy. Ilustrační foto. Zdroj: Michael Tomeš_E15

Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
České dráhy. Ilustrační foto.
České dráhy. Ilustrační foto.
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
11
Fotogalerie

Jen čtvrtinu plné ceny by mělo stát od poloviny roku jízdné pro studenty a důchodce ve vlacích a autobusech. Andrej Babiš (ANO) nápad odkoukal od sousedů na Slovensku, kde se přitom potýká s problémy. Velké obavy má organizátor dopravy Ropid. V Praze a okolí už nyní kapacita ve špičkách nestačí. 

„Obáváme se, že když se tímto opatřením dostanou do veřejné dopravy další cestující, tak to na kritických linkách může způsobit neřešitelný problém,“ řekl deníku E15 mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal, podle kterého je železnice limitována nedostatečnou infrastrukturou a v příměstských autobusech zase chybí řidiči.

Sleva by měla podle Babiše začít platit od 10. června. „Bude to stát 5,8 miliardy. Peníze vezmeme rušením takových nesmyslů jako je program Start na ministerstvu obchodu a průmyslu, a vybíráním daní,“ dodal Babiš. Kritici to označují za populistický tah.

Slovensko se přitom od zavedení bezplatné přepravy potýká s přeplněností vlaků, počet cestujících vzrostl na dvojnásobek a penzisté si často paradoxně připlácí za první třídu, přestože mají nárok na bezplatnou jízdu ve druhé třídě.

Podle ředitele slovenského Institutu pro dopravu a hospodářství Rastislava Cenkého se česká vláda vydává lepší cestou, když nenabídla zcela stoprocentní slevu. „Vždy, když si musíte aspoň něco z cesty zaplatit, vás to motivuje se rozhodovat. Na Slovensku bezplatná přeprava motivovala velmi mnoho lidí cestovat, i když to ve skutečnosti nepotřebovali,“ řekl pro deník E15 Cenký, podle kterého by měl stát dotovat cesty do škol, práce či nemocnic, a ne turistické výlety po zemi.

Souhlasí s ním soukromý vlakový a autobusový dopravce RegioJet, kterého dotované státní vlaky přinutily se před lety stáhnout ze Slovenska. V Česku by všichni dopravci měli dostat od státu kompenzaci za zlevněné jízdné pro seniory a studenty. „Nastavení slevy v této výši zabrání nadužívání něčeho, co je úplně zdarma,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle Cenkého by se to dalo vyřešit tím, že by sleva platila na méně vytížené spoje. „Lidi, kteří nemusí cestovat ve špičce, přesunete mimo špičku a naplníte jimi poloprázdné vlaky,“ řekl. Cenký navrhoval podobné opatření na Slovensku, bylo však pozdě. „U nás to bylo zavedené ze dne na den a firmy na to vůbec nebyly připravené. To bylo politické rozhodnutí bez odborného zázemí,“ dodal.

Český národní vlakový dopravce České dráhy se nicméně zvýšeného počtu cestujících nebojí. „Pokud budou slevy schváleny v navrženém rozsahu, jsme připraveni zvýšený zájem o cestování svými vlaky zvládnout. Koncept nových slev v navrženém rozsahu považujeme za rozumný a nepochybně bude motivací pro větší využívání hromadné dopravy,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.