Žaluda podle Jančury lhal, když tvrdil, že dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy. Skutečné dotace prý ale byly 223 korun. Jančura to dopočítal na základě nedávno zveřejněných podkladů.
Jančura po prozkoumání údajů o ztrátovosti ČD také řekl, že pokud by jeho RegioJet dostával stejné dotace, jako na trase Praha - Brno dostávají dráhy, tak by cestujícím garantoval výši jízdného jednu korunu.
Ministerstvo data o dotacích konkrétních tratí zveřejnilo vůbec poprvé v historii. A to dalo Jančurovi nové argumenty v tlaku na České dráhy. „Ministr dopravy Zbyněk Stanjura by měl ředitele ČD odvolat,“ požaduje Jančura a dodává, že Žaluda kromě manipulací s informacemi o dotacích také zhoršil hospodářskou situaci národního železničního dopravce.
Dráhy se ale brání. „Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou ČD na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělaly,“ řekl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky Českých drah na trati urazí. Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů, doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.
Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:
Pořadí | Trasa linky | Ztráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách) | Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun) |
---|---|---|---|
1. | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc | 225 | 157 |
2. | Praha - Kladno - Rakovník | 186 | 74 |
3. | Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald | 165 | 101 |
4. | Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice | 160 | 154 |
5. | Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk | 159 | 92 |
6. | Pardubice - Jihlava | 153 | 27 |
7. | Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec | 140 | 89 |
8. | (Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) | 139 | 625 |
9. | Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň | 139 | 290 |
10. | (Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) | 138 | 105 |
Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy
Úspora, kterou České dráhy uvádějí, může podle Jančury spočívat v tom, že dráhy už od roku 2011 věděly, že právě na tuto trať bude vypsané výběrové řízení. Mohly tak finanční výsledky účelově upravit, aby tato veřejná soutěž nevyzněla pozitivně a odradily tím ministerstvo od vypisování dalších soutěží.
Kromě výzvy k odvolání Žaludy dnes šéf RegioJetu zopakoval nabídku ministru dopravy, že RegioJet od konce roku 2014 zajistí přepravu mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Podmínkou je pouze to, aby stát přestal na této trati národnímu dopravci hradit ztrátu z provozu. České dráhy na trase vedoucí od německých hranic přes Prahu, Brno na slovensko-rakouské pomezí ročně prodělají podle údajů z roku 2010 625 milionů korun. RegioJet by na části trasy mezi Prahou, Brnem a Břeclaví chtěl jezdit bez dotací.
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr. Firma se proto pře se současným provozovatelem - Českými drahami o tom, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí České dráhy. Jančura také nedávno oznámil, že chce od Českých drah plně převzít železniční spojení z Prahy do Brna.