Jančura: Žaluda je lhář, musí být odvolán

Petr Žaluda, Radim Jančura

Petr Žaluda, Radim Jančura Zdroj: ctk/Michal Dolezal

Majitel RegioJetu Radim Jančura stupňuje svůj boj s Českými drahami. Nyní po prozkoumání nedávno zveřejněných údajů o ztrátovosti jednotlivých tratí tlačí na to, aby ministr dopravy odvolal jejich šéfa Petra Žaludu. O prodloužení smlouvy pro současného šéfa ČD se bude rozhodovat příští týden.

Žaluda podle Jančury lhal, když tvrdil, že dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy. Skutečné dotace prý ale byly 223 korun. Jančura to dopočítal na základě nedávno zveřejněných podkladů.

Jančura po prozkoumání údajů o ztrátovosti ČD také řekl, že pokud by jeho RegioJet dostával stejné dotace, jako na trase Praha - Brno dostávají dráhy, tak by cestujícím garantoval výši jízdného jednu korunu.

Ministerstvo data o dotacích konkrétních tratí zveřejnilo vůbec poprvé v historii. A to dalo Jančurovi nové argumenty v tlaku na České dráhy. „Ministr dopravy Zbyněk Stanjura by měl ředitele ČD odvolat,“ požaduje Jančura a dodává, že Žaluda kromě manipulací s informacemi o dotacích také zhoršil hospodářskou situaci národního železničního dopravce.

Dráhy se ale brání. „Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou ČD na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělaly,“ řekl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky Českých drah na trati urazí. Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů, doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.

Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:

Pořadí Trasa linky Ztráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách) Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun)
1.Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc225157
2.Praha - Kladno - Rakovník 186 74
3.Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald165 101
4.Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice160154
5.Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk 15992
6.Pardubice - Jihlava 15327
7.Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec14089
8.(Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) 139625
9.Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň139290
10.(Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) 138105

Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy

Úspora, kterou České dráhy uvádějí, může podle Jančury spočívat v tom, že dráhy už od roku 2011 věděly, že právě na tuto trať bude vypsané výběrové řízení. Mohly tak finanční výsledky účelově upravit, aby tato veřejná soutěž nevyzněla pozitivně a odradily tím ministerstvo od vypisování dalších soutěží.

Kromě výzvy k odvolání Žaludy dnes šéf RegioJetu zopakoval nabídku ministru dopravy, že RegioJet od konce roku 2014 zajistí přepravu mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Podmínkou je pouze to, aby stát přestal na této trati národnímu dopravci hradit ztrátu z provozu. České dráhy na trase vedoucí od německých hranic přes Prahu, Brno na slovensko-rakouské pomezí ročně prodělají podle údajů z roku 2010 625 milionů korun. RegioJet by na části trasy mezi Prahou, Brnem a Břeclaví chtěl jezdit bez dotací.

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr. Firma se proto pře se současným provozovatelem - Českými drahami o tom, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí České dráhy. Jančura také nedávno oznámil, že chce od Českých drah plně převzít železniční spojení z Prahy do Brna.