Každý třetí pilot v Pákistánu létá na falešnou licenci

Pakistan International Airlines.

Pakistan International Airlines. Zdroj: Profimedia

Pakistan International Airlines.
Hasiči zasahují na místě pádu letounu v Karáčí.
Hasiči zasahují na místě pádu letounu v Karáčí.
Hasiči zasahují na místě pádu letounu v Karáčí.
Ředitel banky Zafar Masud přežil zřícení letadla v Karáčí. Kromě ještě inženýra Muhammada Zubairy zemřeli všichni ostatní pasažéři letu, celkem 97 lidí.
18
Fotogalerie

Letecká doprava sice patří mezi nejbezpečnější na světě, to ale nemusí platit, pokud za kniplem sedí pilot, jenž získal licenci v Pákistánu. Přes třicet procent civilních pilotů v této zemi totiž vlastní falešnou licenci a není kvalifikováno létat. Vyplývá to z předběžných výsledků vyšetřování, které má objasnit leteckou katastrofu z 22. května ve městě Karáčí.

Na výsledky upozornil pákistánský ministr letectví Ghulam Sarwar Khan, referovala o nich americká televizní stanice CNN. Obvinění se týká 262 pilotů, kteří dle ministra zaplatili jiným osobám, které za ně složily patřičné zkoušky.

Země mezi Afghánistánem a Indií eviduje 860 aktivních pilotů ve službách domácích aerolinek – včetně Pakistan International Airlines (PIA) – i těch zahraničních. CNN uvedla, že PIA s okamžitou platností znemožnila těmto pilotům létat.

„Falešné licence nejsou problémem jen pro PIA, ale celý letecký průmysl Pákistánu,“ uvedl mluvčí aerolinky Abdullah Khan.

Výsledky vyšetřování byly předběžně zveřejněny coby součást zprávy o letecké katastrofě z 22. května, při které zemřelo 97 osob v Karáčí. Letadlo společnosti PIA havarovalo po vzletu z města Láhaur.

Zda byli piloti tohoto letu držiteli falešných licencí, ministr neupřesnil. Už dříve ale vyšetřování odhalilo, že pád letadla způsobila nesoustředěnost pilotů, kteří ignorovali pokyny letových dispečerů a diskutovali na téma pandemie koronaviru.