Kiwi.com překopalo podnikání. Chce zákazníkům garantovat úspěšný dolet až do cíle
Společnost Kiwi.com po měsících náznaků představila směr, jakým se její podnikání vydá. Firma už v první polovině roku informovala, že urovnává spory s aerolinkami a mění svůj obchodní model. Teď oznamuje, že se nově zaměří hlavně na zajištění cestujících. Zákazníkům nabízí za poplatek garanci, že se v případě velkého zpoždění nebo zrušení letu dostanou do cíle, i kdyby by je tam Kiwi.com mělo dopravit letem jiné aerolinky.
Kiwi.com tak jde dál než aerolinky, které v případě zrušení letu nabízejí cestujícím spojení do cíle buď na jiném ze svých letů, nebo na letech partnerských dopravců. Český internetový vyhledávač letenek klientům v rámci garance za příplatek pět až dvacet eur nabídne spojení do cíle na palubě libovolné z více než 200 leteckých společností, se kterými navázal partnerství. A zároveň splní podmínku, že budou cestovat ve stejné třídě jako při původním letu.
Možnost využít náhradního spojení platí i ve chvíli, kdy zpoždění původního letu přesáhne pět hodin. Pokud už cestující nemá o cestu do cíle zájem, převede se mu hodnota nevyužité letenky na kredity, které může využít na další nákupy u Kiwi.com. Součástí služby je také automatické odbavení cestujícího hned ve chvíli, kdy aerolinka on-line odbavení spustí.
Kiwi dál funguje jako vyhledavač letenek, včetně svého dosud vlajkového produktu vyhledávání přestupních letů i mezi nespolupracujícími aerolinkami, nově při rezervaci nabídne také popsanou garanci. Alternativně služba cestujícího přesměruje na stránky aerolinek, kde může nákup dokončit. Výjimkou je Ryanair, se kterým se Kiwi.com v první polovině roku dohodlo na ukončení letité nevraživosti. Irský nízkonákladový obr umožnil službě přístup do svého rezervačního systému, a celý nákup letenky tak může cestující provést na webu Kiwi.com.
„Zákazníci si s létáním spojují tři velké obavy. Obávají se, zda najdou nejlepší cenovou nabídku, zda nebude mít jejich let zpoždění nebo nebude zrušený a obávají se procesu odbavení. To všechno jsme se rozhodli řešit,“ tvrdí spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.
Služba Kiwi.com Guarantee je zatím dostupná v Česku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. Postupně ji chce společnost rozšířit do dalších zemí. Kam expanze povede nejdřív, nechtěl Dlouhý upřesnit. „Mám rád tapas,“ řekl pouze a dodal, že na expanzi by mělo dojít ještě letos.
Kiwi.com bylo od roku 2019 ve ztrátách, vymanilo se z nich až v loňském roce, kdy dosáhlo v zisku 28,4 milionu korun při tržbách 7,4 miliardy korun. Zisková má společnost zůstat i letos navzdory změně obchodního modelu, přesnější odhady ale firma uvádět nechce. Služba garance, kterou Kiwi.com v tichosti spustila v červenci, se v prvních týdnech chodu udržela v plusu navzdory tomu, že prakticky ihned musela čelit výzvě v podobě globálního výpadku služeb společnosti CrowdStrike, což omezilo provoz letišť a aerolinek po celém světě.
Podle Dlouhého v rozvoji nové služby hraje významnou roli umělá inteligence. Dokáže cestujícímu najít náhradní lety během několika minut a usnadňuje také rychlé rozšiřování služby na další trhy. „Vyškolit nového lidského agenta trvá, umělou inteligenci jde snadno škálovat třeba na tisícinásobek,“ popisuje Dlouhý s tím, že jsou cestující v interních průzkumech spokojenější se službami AI než s lidskými agenty.