Kombinace brexitu a pandemie zdražuje a zpomaluje dodávky zboží mezi Británií a Českem
Souběh koronavirové pandemie s brexitem způsobuje, že na dodávky mezi Českem a Velkou Británií čekají zákazníci týden i déle místo obvyklých dvou dní. Zároveň za doručení balíků platí více. Zatímco potíže s nedostatkem personálu nebo přepravních kapacit mohou po zeslábnutí pandemie polevit, brexitem způsobená administrativní zátěž prodražující přepravu přetrvá. Shoduje se na tom Česká logistická asociace s Českou poštou.
Obchodní dohoda mezi Velkou Británií a Evropskou unií sice odbourala hrozbu cel, nárůstu byrokracie, jež stěžuje mimo jiné pohyb zboží z ostrovů či na ně, ale nezabránila. „Co dřív trvalo dva dny, dnes může zabrat i víc než týden. České přepravní firmy nechtějí do Británie za zakázkami jezdit, je tam hrozný chaos,“ popisuje viceprezident České logistické asociace Aleš Rumler.
Pokud například odesílatel v Británii nevyplní správně nově požadovanou dokumentaci pro balík putující do EU, kamiony čekají na naložení zboží o to déle, což někteří přepravci nechtějí riskovat. Potíže poznají koneční zákazníci v ceně za přepravu. „Zdražení se pohybuje od deseti procent výše. Přepravci do ceny započítávají i nejistotu, zda se jim auto vrátí v očekávaném čase, a samozřejmě celní agendu,“ dodává Rumler.
Jaké dokumenty jsou potřeba k vývozu z Velké Británie či k dovozu z ní?
Zdroj: Der Kurier |
Stejnou zkušenost má i Česká pošta. Zpoždění přepravy oproti předbrexitové době je asi trojnásobné, ze dvou dnů se stal týden, což způsobilo zdražení na straně e-shopů, podotýká mluvčí pošty Matyáš Vitík. „Musíme si na to zvyknout, rychlost už nikdy nebude taková jako před brexitem,“ říká Vitík.
Důvody zdržení vidí dva: „Buď nejsou lidé, kteří by odbavovali zásilky, nebo technické kapacity. Například leteckých spojů výrazně ubylo.“ Reakce zákazníků jsou negativní. „Nejsou naštvaní na poštu, ale byli zvyklí na dodací čas z Británie a změna není příjemná. Tohle pošta nemůže ovlivnit,“ konstatuje Vitík.
Na souhru brexitu s pandemií doplácejí britské řetězce, například Marks & Spencer. V lednu dočasně zavřel své pobočky v Česku, v tuzemsku přitom dosahoval miliardových tržeb. „Potraviny musejí přijít druhý den a nejpozději třetí se prodat. Nejen s potravinami, ale i krmivy nebo se zvířaty je obrovský problém, přicházejí do hry legislativně náročná veterinární opatření. Brexitem se z Británie stala země na úrovni Spojených států, Číny nebo Saúdské Arábie,“ dodává Rumler.
O vystavení dokumentace se starají celní oddělení dopravních společností. Velká část těch nejpopulárnějších dopravců ale taková oddělení nemá – specializují se úzce na země Evropského hospodářského společenství, do kterého ještě nedávno spadalo i celé Spojené království, připomíná Miroslav Michalka z balíkového vyhledávače Zaslat.cz.
„Dopravci jednoduše vyhodnotili, že se jim za těchto okolností na ostrovy nevyplatí jezdit. Z toho samozřejmě těží expresní dopravci, kteří se spoléhají na přímou leteckou přepravu,“ uvedl Michalko.