Konkurence na železnici donutila dopravce k modernizaci vlaků

Poslední "žabotlamy" v Praze

Poslední "žabotlamy" v Praze Zdroj: Michael Tomeš

Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
45
Fotogalerie

Konkurenční prostředí na české železnici nutí dopravce obnovovat vozový park. Na tuzemských kolejích tak v posledních letech přibyla řada moderních vlaků, další investice firmy plánují do budoucna, řekli zástupci největších tuzemských dopravců. Definitivně dosluhují například jednotky 451, přezdívané jako pantografy nebo žabotlamy.

Komfort cestujících na železnici se postupně zlepšuje, což vede ke zvyšování počtu cestujících. Řada vozů je standardně vybavena například klimatizací, audiovizuálními systémy, elektrickými zásuvkami 230 V nebo přípojkami USB.

Největší tuzemský dopravce České dráhy (ČD) má téměř 2100 osobních vozů a 2000 lokomotiv. Ve srovnání s rokem 2011 je jejich počet o zhruba tisícovku nižší. "Vyřazeny byly hlavně staré vozy typu UIC Y, lidově označované jako "béčka" nebo "koženky", kterých bylo vyřazeno řádově několik set," uvedl člen představenstva ČD Miroslav Kupec. Počet hnacích vozidel se snížil o zhruba sto lokomotiv.

Průměrný věk vozidel ČD je téměř 32,5 roku, některé z nich byly modernizovány. ČD se chtějí zaměřit na ucelené jednotky vlaků, které nepotřebují samostatnou lokomotivu. To už nyní reprezentují například jednotky Railjet nebo RegioPanter a InterPanter. V případě výstavby vysokorychlostních tratí se podle podniku v parku rozšíří skupina vysokorychlostních vlaků, kam nyní spadají Pendolina a Railjety, které dráhy označují jako své vlajkové lodi.

Poslední týdny v provozu naopak čeká tzv. "žabotlam". Poslední jednotka jezdí na městské trati z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy. Podle ČD zbývá velmi krátká doba do definitivního vyřazení vlaku. Ostatní takové jednotky byly vyřazeny před časem, jeden z vlaků plánuji dráhy zachovat pro muzeum, ostatní se sešrotují. "Žabotlamy" byly postupně nahrazeny jednotkami CityElefant.

Leo Express má pět souprav značky Stadler za celkem 1,5 miliardy korun. Na rozdíl od konkurence, která kombinuje vozy s otevřeným prostorem a klasickými kupé, všechny vlaky Leo Expressu mají velkoprostorové uspořádání.

"Jsme přesvědčeni, že výhody otevřeného prostoru jasně převažují nad jeho nevýhodami: cestující mají vyšší pocit bezpečí, je umožněn plynulejší servis a lepší cirkulace vzduchu," uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Letos firma objednala tři nové vlaky s touto konstrukcí od největšího světového výrobce CRRC.

RegioJet nasazuje na své spoje zhruba 150 vozů. Dopravce má navíc k dispozici desítky vozů, které zatím neprovozuje a plánuje je rekonstruovat. V souhrnu tak má ve své flotile jak nové vozy Astra z Rumunska, tak další vozy, které RegioJet pořídil a upravil například od rakouských, německých či švýcarských drah. Žluté vlaky jsou na rozdíl od konkurenčního Leo Expressu taženy lokomotivou, kterých má firma celkem 18.

Arriva jezdí s pěti zrekonstruovanými vlaky řady 845. Podle mluvčího Romana Herdena dopravce investoval zejména do zvýšení bezpečnosti vlaků, zásadní proměnou prošel také interiér a vybavení vlaků. Do konce roku chce Arriva nasadit nově pořízený vlak na lince mezi Prahou a Nitrou.