Korejcům se nelíbí chaos v ČSA. Loučí se šéf prodejů Tanev

ATR-42 ČSA přistává v Praze

ATR-42 ČSA přistává v Praze Zdroj: E15 Stepan Bruner

České aerolinie (ČSA) opouští další top manažer. Po firemní „dvojce“, výkonném řediteli pro obchod a marketing Jiřím Markovi, si balí věci Krassimir Tanev, výkonný šéf pro obchod. Informaci deníku E15 potvrdila Michaela Lagronová, ředitelka komunikace mateřské společnosti Český Aeroholding, pod níž spadají ČSA od září 2012.

„Krassimir Tanev Valkov odchází ke konci roku. Řízením organizační jednotky obchod byl s platností od 3. října pověřen Stanislav Zeman, dosavadní výkonný ředitel Leteckého obchodu, marketingu a řízení produktu Letiště Praha,“ řekla Langronová.

Marka a Tanceva pojí pracovní minulost ve zkrachovalém maďarském Malévu. Marek se v něm věnoval nejprve obchodu pro oblast České a Slovenskou republiky a poté se snažil restrukturalizovat neúspěšného operátora přímo v centrále. Tanev, v Malévu prodejní specialista, působil před maďarským angažmá v rovněž zlikvidované firmě SkyEurope Airlines.

Oba manažery přiměly k odchodu špatné hospodaření a nespokojenost představitelů Korean Air, které získaly v ČSA letos v dubnu 44 procenta. Tuzemský přepravce čelí kritice za chaotické otevírání a následné rušení linek (například z Bratislavy), za prodávání letenek pod cenou a vylepšování čísel o počtech pasažérů s vydatným přispěním zaměstnaneckých letů.

Zimní letový řád, který začíná 26. října, není navíc podle zasvěcenců stále hotový. To komplikuje život agenturám-prodejcům letenek. Na ty tlačí klienti, kteří se v důsledku změn nebo nejistoty, kam se bude létat a kam ne, domáhají překnihování nebo refundace.

Korejci změnili názor, zpátky už se držet nechtějí

Hlavou kroutí také Korean Air. V dozorčí radě je zastupuje výkonný viceprezident pro strategii a plánování Won Te-čo. Korejci původně slíbili, že do chodu přibrané firmy nebudou jistou dobu zasahovat. Nyní tuto benevolenci přehodnocují. „Dobrovolný“ odchod Jiřího Marka a rozloučení s Tanevem mají být součástí tohoto nového přístupu.

České aerolinie hospodařily v roce 2011 se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. Čísla za loňský rok nejsou. Před třemi lety vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, započteny byly tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V pokrizovém roce 2009 měly ztrátu 3,7 miliardy korun. Na trhu existují ČSA 90 let, ke konci roku 2011 zaměstnávaly asi 1500 osob. K letošnímu srpnu pro ně létalo 244 pilotů.

ČSA jsou součástí aliance SkyTeam, provozují 26 letadel Airbus a vrtulových ATR. Prodeji 44procentního podílu Korean Air vynesl státu skoro 70 milionu korun. Většinu, 53,74 procenta, drží mateřský Český Aeroholding, 2,26 procenta patří České pojišťovně. Vedení podniku se sídlem na pražské Ruzyni se snaží o další lety do Asie a o posílení spojů do Ruska.