Leo Express: Leoš Novotný starší končí po vstupu španělské Renfe | E15.cz

Leo Expressem otřásl vstup španělské Renfe. Leoš Novotný starší končí v představenstvu

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Hned několik změn ve struktuře českého dopravce Leo Expressu si vyžádal investiční vstup španělské státní železniční společnosti Renfe.

Valná hromada společnosti Leo Express odvolala ve středu člena představenstva Leoše Novotného staršího a potvrdila odstoupení člena dozorčí rady Stanislava Knotka. Dopravce také odsouhlasil překopání struktury svých společností.

Valná hromada firmy schválila převod podílu obchodních společností s ručením omezeným Leo Express se sídlem v Berlíně, Leo Connect a Leo Express Polska se sídlem v Katovicích na obchodní společnost LEO Mobility, s. r. o. Ta podle obchodního rejstříku patří pouze Leoši Novotnému mladšímu.

Výsledky z jednání valné hromady potvrdil deníku E15 mluvčí dopravce Emil Sedlařík. „Valná hromada proběhla a jednotlivé body byly schváleny. Další kroky nemůžeme vzhledem k mlčenlivosti komentovat,“ uvedl Sedlařík s tím, že projednané body souvisejí se vstupem Renfe do Leo Expressu.

Důvody změn nezmiňuje ani Sedlařík, ani dokument pro investory. „Volba a odvolání členů představenstva náleží do působnosti valné hromady společnosti,“ píše se pouze v pozvánce pro investory.

Leoš Novotný starší přišel do Leo Expressu v prosinci 2019, kdy nahradil syna a zakladatele společnosti Leoše Novotného mladšího v pozici předsedy představenstva. Zda nyní Novotný starší končí ve firmě zcela, společnost neuvedla. Firmu v minulosti finančně podporoval.

Společnost Renfe dokončila vstup do Leo Expressu během letošního roku. Akvizice poloviny firmy byla nachystaná už v březnu, definitivně se ale stvrdila v srpnu, jak dříve upozornil server Zdopravy.cz. Hodnota transakce, kterou se španělskému dopravci otevřela cesta nejen do Česka, ale i do Polska, Německa a na Slovensko, nebyla zveřejněna.

Sama Renfe uvedla, že akvizice českého dopravce je součástí snahy o mezinárodní expanzi: do roku 2028 chce mít pětinu tržeb ze zahraničí. Akvizici Leo Expressu opakovaně zvažovaly České dráhy, ale nikdy ji neuskutečnily. Generální ředitel ČD Ivan Bednárik v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že by se akvizice státnímu gigantu nevyplatila a že motivace Renfe spočívá především ve vstupu na vysokorychlostní tratě.

„Španěly nezajímají čínské vlaky Leo Expressu, hraje se o vysokorychlostní tratě. Ty v Evropě provozují čtyři hlavní dopravci: francouzské SNCF, německé DB, španělské Renfe a italská Trenitalia. Jediná plánovaná vysokorychlostní trať, která rezonuje v EU, je ta ve střední Evropě a lídrem diskuze je Česko,“ zmínil Bednárik.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah