Leteckých nehod v Česku rychle přibývá. Šéf inspektorů: Malá letadla ohrožují ostatní provoz

Tragická nehoda vrtulníku u Slavoňova

Tragická nehoda vrtulníku u Slavoňova Zdroj: HZS Královéhradeckého kraje

Do pole v pražských Letňanech se zřítilo malé letadlo, 27. května 2019
Letadlo Cesna 152 se zřítilo do pole v pražských Letňanech.
Do pole v pražských Letňanech se zřítilo malé letadlo, 27. května 2019
Do pole v pražských Letňanech se zřítilo malé letadlo, 27. května 2019
Do pole v pražských Letňanech se zřítilo malé letadlo, 27. května 2019
11 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Míra nebezpečí v tuzemském vzdušném prostoru rychle roste. Mohou za to množící se nehody menších letadel, často těch sportovních. Zatímco v minulých dvou letech došlo v obou případech shodně k 71 nehodám, jen za letošní první čtvrtletí eviduje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod 28 hlášených nehod. Nárůst je značný i v porovnání prvních čtvrtletí minulých let: loni bylo hlášeno o osm nehod méně, předloni o patnáct.

„Více lidí si může dovolit létat, mají dostatek financí k nákupu lehkých letadel, ne všichni jsou ale připraveni,“ tvrdí šéf letových inspektorů ÚZPLN Josef Bejdák.

„Více se létá, proto přibývá nehod, je to způsobené i příznivějším počasím,“ doplňuje prezident Letecké amatérské asociace Aleš Trtil.

Až osmdesát procent nehod způsobuje lidský faktor. K nejčastějším chybám patří podcenění počasí, například přelet Vysočiny vyžaduje velkou přípravu, uvedl Bejdák. Nejvíce potíží hlásili piloti v průběhu letu, nikoliv při vzletu či přistání.

„Piloti se po absolvování zkoušek dále nevzdělávají a ohrožují velká letadla. Pokud dispečeři nenavážou kontakt s amatérskými piloty, musí velká letadla odklánět jen proto, aby nedošlo ke sblížení,“ varuje Bejdák.

Růst nehod menších letadel výrazně kontrastuje s bilancí větších strojů s maximální vzletovou hmotností vyšší než dvě a čtvrt tuny: takové letadlo v Česku zaznamenalo jen jednu fatální nehodu v posledních šesti letech.

Podle psychologa z Ústavu leteckého zdravotnictví Olivera Dzvoníka snižuje bezpečnost i absence psychologických prohlídek. „Sportovní piloti je nemusí absolvovat. To je velmi špatně,“ říká.