Rozkvět letecké dopravy zvyšuje tržby ŘLP, což se ale netýká jen tradičního převádění letadel přes české území. Firmě se vyplácejí takzvané vedlejší činnosti, do nichž investovala v minulých letech – především výcvik pilotů a stevardů a služby takzvané kalibrační letky. Dvojice letadel převzatých od Úřadu pro civilní letectví měří pro zahraniční klienty přesnost naváděcích technologií.
„Letos se nám podařilo získat zákazníky i z poměrně exotických destinací včetně Kuby, pracovali jsme také například ve Španělsku, Makedonii, Lotyšsku nebo v Arménii,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas.
Tržby z kalibrace rostou ročně zhruba o deset procent, letos se vyšplhají na třicet milionů. Společnost chce přitom příští rok vypsat tendr na dodávku dvou nových turbovrtulových letadel, která vybaví moderní technologií. Vyřadí tak dosluhující stroje Cessna a L410. Podle Klase půjde o nějaký druh leasingu. Kalibrace je činnost, která prošla v posledních letech zajímavým vývojem.
Ještě nedávno byla plně pod křídly státních úřadů, dnes je to komerční činnost. Ještě větší tržby ŘLP přináší škola pro piloty a stevardy Czech Aviation Training Centre. Letošní obrat bude zhruba 200 milionů korun, meziročně o patnáct procent vyšší. Zájem o nové piloty projevuje především Asie.
Letos do konce července ukončilo výcvik pod taktovkou ŘLP zhruba 140 lidí, podíl tuzemských a zahraničních zájemců je zhruba stejný. Velké naděje vkládá ŘLP do simulátoru pro novou generaci letounů L410.
Jan Klas: Snažíme se dostat do Indie
Získání kvalifikace pilota stojí miliony. To podle šéfa Řízení letového provozu Jana Klase motivuje adepty kurz dokončit.
Souvisí zvýšený zájem o kvalifikaci pilota s boomem letecké dopravy?
Zcela jistě, i když ten růst je tažen především Asií. A to je poměrně komplikovaný trh, není snadné proniknout do velkých zemí. Snažíme se dostat například do Indie, otevřeli jsme tam pobočku, která nám buduje kontakty s tamními aeroliniemi.
Kolik stojí výcvik pilota?
Zhruba dva miliony, ale díky speciálním programům se lze dostat i na nižší cenu. Kurz od nuly trvá jeden a půl roku až dva roky. Zájemce může přijít i s tím, že nějaký typ licence má, a tomu se přizpůsobí výcvik.
Cvičíte pouze piloty?
Ti jednoznačně převažují, ale třeba právě z Indie jsme tu měli stevardy.
Platí si to zájemci z vlastních peněz, nebo je vysílají firmy?
Obojí. Ale pokud jde o adepta, který chce nově vstoupit do oboru, tak si veškeré náklady musí uhradit z vlastních prostředků.
Jak riziková je investice do pilotního kurzu?
Je menší než u řídících letového provozu, ale jsou adepti, kteří nedokončí. Ale ti lidé přece jenom projdou nějakým výběrem a jejich motivace je daná i tím, že jsou schopni a ochotni zaplatit takové prostředky.
Proč je více neúspěšných u řídících letového provozu než u pilotů?
Nechci se pouštět do porovnávání obou profesí. Možná je u řídících letového provozu o něco těžší odhadnout na začátku předpoklady těch lidí.