Letoví dispečeři obmění svou kalibrační letku, vedlejší činnosti se podílí na výrazném růstu tržeb ŘLP

Řízení letového provozu

Řízení letového provozu Zdroj: Řízení letového provozu

Řízení letového provozu
Jan Klas, ŘLP
Jan Klas, ŘLP
Letiště Václava Havla
Letiště Václava Havla
9
Fotogalerie

Rozkvět letecké dopravy zvyšuje tržby ŘLP, což se ale netýká jen tradičního převádění letadel přes české území. Firmě se vyplácejí takzvané vedlejší činnosti, do nichž investovala v minulých letech – především výcvik pilotů a stevardů a služby takzvané kalibrační letky. Dvojice letadel převzatých od Úřadu pro civilní letectví měří pro zahraniční klienty přesnost naváděcích technologií.

„Letos se nám podařilo získat zákazníky i z poměrně exotických destinací včetně Kuby, pracovali jsme také například ve Španělsku, Makedonii, Lotyšsku nebo v Arménii,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas.

Tržby z kalibrace rostou ročně zhruba o deset procent, letos se vyšplhají na třicet milionů. Společnost chce přitom příští rok vypsat tendr na dodávku dvou nových turbovrtulových letadel, která vybaví moderní technologií. Vyřadí tak dosluhující stroje Cessna a L410. Podle Klase půjde o nějaký druh leasingu. Kalibrace je činnost, která prošla v posledních letech zajímavým vývojem.

Ještě nedávno byla plně pod křídly státních úřadů, dnes je to komerční činnost. Ještě větší tržby ŘLP přináší škola pro piloty a stevardy Czech Aviation Training Centre. Letošní obrat bude zhruba 200 milionů korun, meziročně o patnáct procent vyšší. Zájem o nové piloty projevuje především Asie.

Letos do konce července ukončilo výcvik pod taktovkou ŘLP zhruba 140 lidí, podíl tuzemských a zahraničních zájemců je zhruba stejný. Velké naděje vkládá ŘLP do simulátoru pro novou generaci letounů L410.

Jan Klas: Snažíme se dostat do Indie

Jan Klas, ŘLPJan Klas, ŘLP|E15 Anna Vackova

Získání kvalifikace pilota stojí miliony. To podle šéfa Řízení letového provozu Jana Klase motivuje adepty kurz dokončit.

Souvisí zvýšený zájem o kvalifikaci pilota s boomem letecké dopravy?

Zcela jistě, i když ten růst je tažen především Asií. A to je poměrně komplikovaný trh, není snadné proniknout do velkých zemí. Snažíme se dostat například do Indie, otevřeli jsme tam pobočku, která nám buduje kontakty s tamními aeroliniemi.

Kolik stojí výcvik pilota?

Zhruba dva miliony, ale díky speciálním programům se lze dostat i na nižší cenu. Kurz od nuly trvá jeden a půl roku až dva roky. Zájemce může přijít i s tím, že nějaký typ licence má, a tomu se přizpůsobí výcvik.

Cvičíte pouze piloty?

Ti jednoznačně převažují, ale třeba právě z Indie jsme tu měli stevardy.

Platí si to zájemci z vlastních peněz, nebo je vysílají firmy?

Obojí. Ale pokud jde o adepta, který chce nově vstoupit do oboru, tak si veškeré náklady musí uhradit z vlastních prostředků.

Jak riziková je investice do pilotního kurzu?

Je menší než u řídících letového provozu, ale jsou adepti, kteří nedokončí. Ale ti lidé přece jenom projdou nějakým výběrem a jejich motivace je daná i tím, že jsou schopni a ochotni zaplatit takové prostředky.

Proč je více neúspěšných u řídících letového provozu než u pilotů?

Nechci se pouštět do porovnávání obou profesí. Možná je u řídících letového provozu o něco těžší odhadnout na začátku předpoklady těch lidí.