Levné cestování. Škoda představí Octavii na stlačený plyn

Inovovaná Škoda Octavia

Inovovaná Škoda Octavia

Alexandra Malachovská
Škodovka již v březnu představí nový vůz Octavia. Ten bude mít na výběr pohon mezi stlačeným zemním plynem CNG a benzinem. Tuzemské plynové čerpací stanice tak dostanou podnět k výraznému rozšíření. Octavia má totiž mezi firemními automobily asi 60procentní podíl.

V Česku již jezdí bezmála sedm tisíc vozidel poháněných stlačeným zemním plynem (CNG), přičemž naprostou většinu tvoří osobní auta. Perspektivy rozvoje plynové dopravy jsou podle specialistů slibné. Automobilisté přicházejí na chuť „zelené dopravě“ mimo jiné i díky dotacím z EU na snížení emisí oxidu uhličitého.

„Využívání CNG je zajímavé tím, že má o 25 procent nižší emise CO2. To je v současné době velmi sledovaná položka z pohledu životního prostředí, ale také zákazníka,“ řekl serveru E15.cz Martin Hrdlička ze společnosti Škoda Auto.

Výrobci upozorňují na možnost používání současného spalovacího motoru bez větších změn. „CNG motor profituje z toho, že existuje jeho protějšek v benzinové verzi a komponenty jsou tak levné a dostupné pro zákazníka,“ zdůrazňuje specialista z vývoje podvozku a agregátu. Podle něj by využíváním CNG mělo významně přiblížit cenu zákazníkovi.

CNG zažívá celosvětově velký rozmach. EU počítá s investicemi ve výši 160 miliony eur (asi 4,4 miliardy korun) do infrastruktury CNG stanic

„Nejčastějším důvodem pro pořízení vozidel poháněných palivem CNG je velké snížení nákladů na provoz. Cena je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě,“ vysvětluje nový trend výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml. Zájemci o vozidla poháněna stlačeným plynem ovšem stále narážejí na restrikce, mimo jiné při parkování a vjezdu do garáží. Provozovatelé to motivují obavami z úniku plynu. Ty jsou však podle odborníků zbytečné. „Testy ukazují, že vozidla s pohonem CNG jsou dokonce bezpečnější než klasická benzinová. Neexplodují ani v ohni, pokud nemají benzinovou nádrž,“ říká Hrdlička.

Zatraktivnění zájmu o CNG nahrávají i legislativní změny. Stojany na zemní plyn již nemusí stát na odlehlých místech a jsou integrovány mezi čerpadla na klasická paliva. Například v Humpolci mohou řidiči doplnit plyn ve stejně komfortních podmínkách jako na benzinových pumpách. Klasický zákaznický standard nabídne také nová stanice v Plzni.

Stanice CNG v Česku

Počet CNG stanic v ČeskuPočet CNG stanic v Česku | Zdroj: cng.cz

Plnících stanic je zatím málo
Podle výrobců je bivalentní pohon na tuzemském trhu zatím nutnost. Značná část plnících stanic se stále nachází mimo běžný silniční provoz. To by se mělo v dohledné době zlepšit. V Česku je nyní v provozu přes 50 veřejně přístupných CNG stanic.Do konce roku by jich podle údajů Českého plynárenského svazu mohlo být sto.
Na rozšíření infrastruktury se podílejí plynařské společnosti i výrobci zařízení. E.O.N, Vemex, Vítkovice či RWE by letos měly instalovat asi pět desítek nových moderních stanic. Mezi hromadnými odběrateli jsou hasičské záchranné sbory, městská policie nebo ČSAD. Společnost Vemex postavila desítku stanic přímo v depech České pošty, kde na stlačený plyn jezdí zhruba 700 z více než 5300 tamních vozů.
Pro plynařské společnosti jsou automobilisté jezdící na CNG vítaným zdrojem příjmů. Zatímco odběr plynu pro domácnosti mírně klesá, spotřeba CNG se v Česku za posledních pět let ztrojnásobila. „Za rok 2013 činila 21,95 milionů metrů krychlových a tím vzrostla o 44 procent,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.
Podle zástupců Evropské asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA) ve světě už jezdí přes 20 milionů vozidel s motorem poháněným CNG.