Magistrát: Blankou denně projede šedesát tisíc aut, svůj účel splnila

Otevření tunelu Blanka

Otevření tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Pražským tunelovým komplexem Blanka každý den projede v průměru asi 60 tisíc aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic. Celkem Blankou zatím projelo 4,3 milionu aut. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Vedení hlavního města chystá úpravy jak v tunelu, tak na povrchu. Řeší případy nepovoleného průjezdu kamionů.

Technická správa komunikací připravuje soutěž na vážení kamionů. Tunelový komplex byl zprovozněn v září a přišel hlavní město na 43 miliard korun. „Tunel Blanka v zásadě splnil očekávání. Počet aut, která tu projedou, se stále zvyšuje. Doprava je plynulá a bezpečná a nezaznamenali jsme zásadnější komplikace. Co se týče povrchu, někde auta zmizela, jinde vytvořila komplikace, což se bohužel očekávalo,“ řekl Dolínek.

Tunelový komplex tvoří tři tunely, a to Brusnický, Dejvický a Bubenčský. Nejvytíženější z nich je Brusnický, kterým projíždí až 67 tisíc aut denně. Nižší provoz je o víkendech, kdy Blankou projede denně asi 41 tisíc aut.

Úpravy povrchu a informační směrovky

V samotné Blance chystá magistrát několik opatření. Na asfalt má být například nastříkán směr, kam ten který výjezd vede. Rovněž budou umístěny na silnici žluté dělicí prahy a vylepšeno směrové značení, několik řidičů totiž v uplynulých dvou měsících omylem vjelo do protisměru. Technická správa komunikací nyní rovněž řeší výběrové řízení na dodavatele vah pro kamiony, které do tunelu často vjíždějí, přestože tam nesmí.

Na povrchu je nejhorší situace v Praze 6 a na příjezdu od Strakonic. Například v ulici Jugoslávských partyzánů se počet aut zvýšil z 14300 na více než 16 tisíc. „To je dramatické zvýšení. Rozložilo se to ale po Dejvicích. Není to pozitivní, ale alespoň se tam dá fungovat,“ řekl Dolínek. Problém je i na Vítězném náměstí a v Patočkově ulici.

V rámci navazujících staveb město začne zřejmě nejdříve s výstavbou Radlické radiály. Tam se nyní dělají geologické průzkumy a podle Dolínka je nejblíže realizaci. Město také začalo řešit východní úsek městského okruhu, který navazuje na Blanku.

Mohl by vést v trase Povltavské a přes Balabenku pokračovat až ke Štěrboholské radiále. Zhruba polovina této stavby by mohla vést tunelem. „O trase okruhu nyní budeme jednat, jak město, tak městské části nebo projektanti, rozhodnout bychom měli co nejdříve, nelze s tím rozhodnutím čekat další roky,“ řekl Dolínek.

Matěj Stropnický: Náměstek Dolínek nezajistil v návaznosti na spuštění Blanky kromě jednoho směšného semaforu ve Wenzigově ulici jediné opatření s cílem zklidnit dopravu v centru

Současný postup města kritizuje bývalý primátorčin náměstek Matěj Stropnický (SZ). Vedení Prahy vytýká to, že opatření v ulicích provádí příliš pomalu.

„Náměstek Dolínek nezajistil v návaznosti na spuštění Blanky kromě jednoho směšného semaforu ve Wenzigově ulici jediné opatření s cílem zklidnit dopravu v centru. Omezení provozu na Malé Straně, nic, na Smetanově nábřeží, nic, magistrála, nic,“ řekl Stropnický. Podle něj je špatně podmiňovat opatření dostavbou okruhu. „Tím zatěžuje obyvatele v centru dopravou na dalších 30 let,“ dodal.

Asi šestikilometrový tunel se otevřel letos v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, stála město 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno.