Maláčová žádá delší odpočinek strojvedoucích. Českým drahám by to zvýšilo náklady

Srážka dvou nákladních vlaků na Teplicku

Srážka dvou nákladních vlaků na Teplicku Zdroj: HZS Ústeckého kraje

Poslední velkou nehodou, kterou pravděpodobně zapříčinila chyba strojvedoucího, se stala o Velikonocích u obce Světec na Teplicku, kde se srazily dva nákladní vlaky.
Poslední velkou nehodou, kterou pravděpodobně zapříčinila chyba strojvedoucího, se stala o Velikonocích u obce Světec na Teplicku, kde se srazily dva nákladní vlaky.
Poslední velkou nehodou, kterou pravděpodobně zapříčinila chyba strojvedoucího, se stala o Velikonocích u obce Světec na Teplicku, kde se srazily dva nákladní vlaky.
4
Fotogalerie

Série železničních nehod z loňského léta přinutila vládu, aby upravila pracovní podmínky strojvedoucích. Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) předložila do mezirezortního připomínkového řízení návrh nařízení, které prodlužuje dobu odpočinku strojvedoucích, omezuje dělení směn a zpřísňuje další pravidla. Zatímco pro soukromého dopravce Leo Express to neznamená žádnou změnu, České dráhy počítají se zvýšenými náklady.

„Neopominutelnou okolností, jež urychlila proces diskuzí a příprav návrhu nařízení vlády, byla série mimořádných tragických událostí na železnici, k nimž došlo v polovině roku 2020,“ píší předkladatelé v návrhu. Zároveň přiznávají, že za nehodami byla často nepozornost přepracovaných strojvedoucích. Těch je vzhledem ke stoupajícímu počtu spojů a přeprav málo. „Vzhledem k těmto okolnostem rovněž stoupá míra pravděpodobnosti selhání lidského faktoru, a to například i vlivem nedostatečného odpočinku,“ píše se v návrhu.

Návrh proto nově prodlužuje minimální odpočinek mezi směnami z šesti hodin na sedm s tím, že zaměstnavatel musí garantovat strojvedoucímu alespoň šest hodin na lůžku. Dříve se stávalo, že než se dotyčný dopravil na ubytovnu či vyřídil jiné pracovní povinnosti, zbylo mu na spánek jen několik hodin.

Vláda chce také zamezit zneužívání dělených směn, aby se nestávalo, že strojvedoucí odjede několik hodin, potom má často více než půl dne pauzu, kterou nemůže kvalitně strávit doma, a pak opět nastupuje na další část směny. Nově nesmí celá směna překročit 13 hodin, respektive 15 hodin v případě režijní jízdy v jednom dni. Zpřesňuje se také využití režijní jízdy, která může být pouze na konci celé směny. Opatření má zabránit tomu, aby se uměle prodlužovaly směny.

České dráhy počítají s vyššími náklady, pokud nařízení vstoupí v platnost. Návrh bude mít podle mluvčí drah Gabriely Novotné dopad do konstrukce a skladby směn strojvedoucích. „Zásadní je změna, která se týká délky odpočinku. Ta bude znamenat navýšení počtu strojvedoucích na zajištění výkonů a pravděpodobně častější a kratší směny pro strojvedoucí,“ řekla Novotná. Už dříve zástupci státního dopravce mluvili o tom, že budou třeba desítky nových strojvedoucích.

Naopak pro soukromého dopravce Leo Express to nebude znamenat významnou změnu. „Nemáme nastavenu žádnou směnu, na které by nebyl dodržen odpočinek šest hodin na lůžku a délka směny s režijní jízdou u nás nepřekračuje 15 hodin. Proto na základě tohoto opatření nebudeme muset navyšovat počty strojvedoucích,“ řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Poslední velkou nehodou, kterou pravděpodobně zapříčinila chyba strojvedoucího, se stala o Velikonocích u obce Světec na Teplicku, kde se srazily dva nákladní vlaky. Havárie si vyžádala život jednoho strojvůdce, druhý byl středně těžce zraněný. Strojvedoucí jednoho z vlaků měl za sebou jízdu přes celou republiku pouze s jedním krátkým odpočinkem. Před nehodou nezastavil před návěstidlem.