Měsíčně proděláme sto milionů, říká šéf Smartwings Šimáně

Letoun v barvách společnosti Smartwings

Letoun v barvách společnosti Smartwings Zdroj: profimedia

Stroje v barvách společnosti Smartwings čekají na letištní ploše.
Desinfekce strojů Smartwings na letišti v Praze.
Letadlo Smartwings na letištní ploše.
Smartwings těžce doplatily na uzemnění svých letadel Boeing 737-8 MAX.
Letadla Boeing 737-8 MAX momentálně nesmějí létat.
6
Fotogalerie

Letecká skupina Smartwings se dostala na mzdové dno a další fází by muselo být propouštění. Kvůli opatřením proti šíření koronaviru ztrácí měsíc co měsíc zhruba sto milionů korun, řekl serveru Zdopravy.cz spolumajitel a předseda představenstva skupiny Smartwings Jiří Šimáně.

Skupina vypracovala byznys plán na další měsíce, který teď projedná s ministerstvem dopravy. Šimáně očekává, že vláda o pomoci rozhodne nanejvýš během čtrnácti dnů. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy, žádají však od něho úvěr či bankovní garanci.

„Nežádáme o dotaci, ale jen o úvěr nebo záruku za něj. Říkáme si o úvěr, který je asi tak čtyřikrát menší než poskytnuté úvěry jiným aerolinkám ve vztahu k přepraveným cestujícím,“ řekl Šimáně. Skupina pro snížení ztrát učinila dvě hlavní opatření. Dohodla se s lessory, tedy se společnostmi, které nakupují dopravní letadla a dále je pronajímají dopravcům, na snížení splátek. Krátit bylo nutné i mzdy.

„Díky velmi slušné dohodě s lessory jsme schopni ještě několik měsíců žít,“ dodal Šimáně. Státu jako záruku nabízí akcie. „Kdyby se záchrana nepovedla, stát by investoval do svého,“ podotkl Šimáně. Firma má už přitom část akcií zastavených u bank, které jí poskytly úvěry, podle něj to není více než polovina.

Kritici státní podpory pro Smartwings uvádějí, že firma by nenesla žádné riziko. S tím ale Šimáně nesouhlasí. Vypočítává, že v případě konkurzu zůstanou zaplacené miliardy různých předplateb a 800 milionů nerozděleného zisku. Za to nejpodstatnější však považuje, že skončí projekt, na kterém „jsme úspěšně pracovali 22 let“.

Společnost by letos podle spolumajitele mohla odlétat zhruba 45 procent výkonů loňského roku. V příští sezoně by to mohlo být zhruba šedesát procent.

Loňský provozní hospodářský výsledek celé skupiny loni dosáhl 213 milionů korun, a to i přesto, že se musela vypořádat s uzemněním letadel Boeing 737 MAX. Jejich provoz je celosvětově zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám. Smartwings vůči Boeingu uplatnily k 28. únoru škody ve výši téměř 2,5 miliardy korun.

„Jsou v tom zahrnuté přímé škody i škody způsobené tím, že se musíme vyrovnat s lessory. Ale nejsou v tom zdaleka všechny náklady,“ uvedl Šimáně s tím, že věří v ukončení sporu v řádu týdnů.

Šimáně firmě loni půjčil téměř 750 milionů korun. V dopravci přitom drží téměř poloviční podíl čínská investiční společnost Citic Europe. Valná hromada v těchto dnech jedná o dorovnání finančních prostředků. „Požadavek společnosti vůči čínským akcionářům trvá, tedy aby dorovnali finanční prostředky, které jsme tam vložili, a tak pomohli firmě,“ řekl Šimáně. Podotkl, že se bude snažit, aby Smartwings opět byly českou společností.

Skupina, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Patří do skupiny Unimex Group, kterou kromě Šimáněho vlastní podnikatel Jaromír Šmejkal.