Města vyhání spalovací vozy, letadla i lodě. Reklamy na fosilní produkty mizí z ulic
Už žádné fosilní produkty a služby. Nizozemský Haag se jako první město na světě rozhodl vlastní legislativou zcela zakázat veškeré reklamy na produkty, které jsou založené na využívání fosilní energie a mají vysokou uhlíkovou stopu. Od začátku příštího roku tak musí z billboardů či nejrůznějších venkovních obrazovek ve veřejném prostoru zmizet reklamy nejen na spalovací automobily, ale i na významné znečišťovatele typu aerolinek či provozovatelů výletních dovolenkových plaveb. Stejným směrem se vydává i zástup dalších evropských měst, včetně českých, Praha však zůstává stranou.
Radnice třetího největšího nizozemského města s půl milionem obyvatelů diskutovala opatření poslední dva roky. Nyní ho na návrh strany podporující zájmy zvířat schválila většinou městské rady. Zákon konkrétně zakazuje veřejně i soukromě financované reklamy na benzin, naftu, leteckou dopravu a výletní lodě v ulicích města.
Veškeří inzerenti, včetně automobilek či dealerů, tak musí stáhnout jakoukoliv reklamu, která prezentuje spalovací vozy. Podobná opatření v minulosti zaváděla i jiná města, ale že je Haag skutečně prvním na světě, který zákaz zavedl prostřednictvím vlastní, velmi striktní legislativy, uvádí mimo jiné i vysoce respektovaný deník Financial Times.
„Haag chce být do roku 2030 klimaticky neutrální. Za takových okolností je nevhodné povolovat reklamu na produkty z fosilního průmyslu. Naštěstí to nyní městská rada pochopila,“ prohlásila Leonie Gerritse ze Strany zvířat.
Jednotlivé společnosti budou moci dál propagovat vlastní značku v obecné rovině, nesmí ji však spojovat s produktem využívajícím fosilní paliva – například s konkrétním vozem. Haagská radnice tak následuje doporučení generálního tajemníka Organizace spojených národů Antónia Guterrese. Ten v červnu vyzval k celosvětovému zákazu reklam na produkty spojené s využíváním fosilní energie. „Ropa, zemní plyn a uhelný průmysl jsou kmotry klimatického chaosu,“ prohlásil 75letý Portugalec. Takováto reklama má podle něj na lidi podobný účinek jako reklama na tabák a vede k „nesprávným rozhodnutím“.
„Reklama na fosilní paliva podkopává klimatickou politiku, protože prohlašuje neudržitelné chování za normální, a tím ho podporuje,“ upozorňuje na slova nizozemského výzkumníka environmentální psychologie Thijse Boumana z univerzity v Groningenu německý automobilový magazín Automobilwoche.
Zákaz v Haagu se tak dotkne i reklam Škody Auto. „V této chvíli prověřujeme dopady nařízení. Přestože tyto předpisy ovlivňují způsob naší reklamy, celkově je tento předpis v souladu s naším závazkem k udržitelné budoucnosti a individuální elektrické mobilitě,“ uvádí mluvčí automobilky Ivana Povolná.
„Podobných aktivit se objevuje celá řada, některé z nich jsou přechodného charakteru, některé jsou trvalejší. Význam a smysl takového opatření potvrdí vždy až historie. V Toyotě podporujeme snahy o snižování emisí a přechod k alternativním pohonům dlouhodobě. To dokazuje i naše 30letá historie v oblasti vývoje hybridních pohonů,“ komentuje rozhodnutí Haagu na dotaz e15 ředitel značek Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Postup Haagu by mohl inspirovat další města po celém světě. Podobná omezení takovéto reklamy v současnosti projednává Toronto, Štýrský Hradec, Amsterdam, Zwolle či Tilburg. „Haag ukazuje, že je možné dosáhnout zákazu pomocí místních zákonů. Rozhodnutí by mohlo mít celosvětový efekt sněhové koule,“ uvedla Femke Sleegers, představitelka iniciativy Reclame Fossielvrij – reklama bez fosilií.
Jak přísně bude Haag na dodržování nařízení dohlížet, ukáže až budoucnost. Například v celé Francii je od předloňského srpna zákonem zakázaná reklama na fosilní paliva a z nich vyráběnou energii. Výjimku nicméně dostala reklama na zemní plyn. S fosilními palivy obchodující společnosti si navíc našly způsoby, jak se v reklamách prezentovat prostřednictvím svých „zelených“ aktivit.
Haag jde do boje s reklamou na fosilní produkty i přesto, že Nizozemsko jako celek patří k evropským trhům, které přecházejí na vozy s alternativními palivy vůbec nejrychleji. Z 249 tisíc nových automobilů, které si zde od ledna do srpna zákazníci zaregistrovali, připadal nejvyšší 31procentní podíl právě na čistě elektrické vozy. 29 procent tvořily hybridy, dalších 14 procent plug-in hybridy. Na benzínové a naftové vozy připadalo 23 procent a 1 procento.
Ještě mnohem radikálnějším směrem než Haag se vydávají švýcarská města. Průkopníkem antireklamního hnutí je nenápadné předměstí poblíž Ženevy. Ani ne čtyřicetitisícový Vernier se stal vůbec prvním místem ve Švýcarsku, které z ulic vyhání téměř veškerou komerční reklamu. Výjimku mají pouze reklamy na kulturu a sport, žádné jiné se nesmí objevit dokonce ani na soukromém pozemku, pokud by je mohl kolemjdoucí spatřit z veřejného prostranství.
Že je nařízení v souladu s legislativou, potvrdil v červenci švýcarský Nejvyšší soud: „Této politice nejde o ovlivňování volné soutěže, zaměřuje se na boj proti vizuálnímu znečištění a poskytuje občanům možnost nekonzumovat nežádoucí reklamu.“ Podobné plány jako Vernier má hlavní město Bern i finanční centrum Curych. Bern se chce zbavit většiny komerčních reklam, Curych cílí na digitální obrazovky, které spotřebovávají více energie.
S vizuálním znečištěním bojují i francouzská města, slavné je v tomto ohledu Grenoble. Díky zákazu nastoleným starostou Éricem Piollem v roce 2015 zmizelo z ulic 326 billboardů. Další francouzské město Nantes zakázalo elektronické billboardy, loni v lednu se jich z veřejného prostranství vypařilo přes 110.
Nekompromisně vůči inzerentům postupuje také Edinburgh. Hlavní město Skotska letos zakázalo reklamy propagující aerolinky, výletní lodě či ropné společnosti. Podle radnice podkopávají snahu státu bojovat s klimatickou změnou. Zákaz se vztahuje mimo jiné i na reklamy propagující SUV, tedy sportovně-užitkové vozy.
Proti vizuálnímu znečištění zakročují i česká města, byť s rozdílnými výsledky. Úspěšná je například Litomyšl, odkud zmizely křiklavé reklamy. Město přitom řeší situaci s inzerenty domluvou a pokutám se dosud spíše vyhýbá. Až na výjimky zakazuje umisťovat reklamu na zábradlí, ploty a sloupy Příbram, zároveň upravuje reklamy v centru, které se nachází na markýzách, slunečnících nebo u předzahrádek. Výrazněji omezit vizuální smog se naopak dlouhodobě nedaří Praze, radní to zdůvodňují mimo jiné spletitou legislativou.