Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

Petr Witowski

Petr Witowski Zdroj: Michael Tomeš/E15

Petr Witowski
Petr Witowski, nový ředitel pražského dopravního podniku.
Vizualizace nové stanice metro D
Libuš Metro D
Přestup ve stanici Pankrác Metro D
14
Fotogalerie

Do klíčové dopravní stavby bude muset pražský magistrát vložit podstatně více peněz, než o kterých vypovídaly původní odhady. Společnost Metroprojekt v roce 2010 vyčíslila náklady stavby metra D v úseku Pankrác–Písnice na zhruba čtyřicet miliard korun. Ve své nejnovější analýze však dospěla k částce 57 miliard korun. Analýzu si dal zdarma vypracovat dopravní podnik, řekl exkluzivně deníku E15 generální ředitel největší pražské firmy Petr Witowski.

„Nárůst nákladů je způsoben zvyšováním cen stavebních prací, inflací i řadou dalších proměnných faktorů,“ uvedl šéf dopravního podniku.

„O čtyřiceti miliardách se mluví od roku 2010, za osm let se ale trh hodně posunul. Myslím, že za čtyřicet miliard není možné stavbu dokončit,“ dodal. Nový odhad 57 miliard korun zahrnuje i rezervy. „Předpokládám, že když politici říkají, že je metro D prioritou, tak na ně uvolní peníze,“ dodal.

Vypracování analýzy trvalo několik týdnů, DPP si ji zadal na začátku roku. „Zdálo se mi nezodpovědné, chtít po městě peníze na geologický průzkum, aniž bych řekl, kolik bude kompletní stavba stát,“ vysvětlil Witowski důvod vzniku analýzy.

Že počítal DPP s výrazně nižšími náklady na stavbu metra D dokládají i slova předchůdce Witowského Martina Gillara z ledna loňského roku. "Kompletní náklady na první část linky v úseku Pankrác – Písnice jsou odhadovány na čtyřicet miliard korun," řekl Gillar v rozhovoru pro deník E15.

Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) není 57 miliard korun závazných. „Naši předchůdci od první čtyřicetimiliardové kalkulace s metrem D vůbec nepohnuli a na základě současných cen se dostáváme na vyšší částky,“ řekl Scheinherr deníku E15.

Z dat Českého statistického úřadu plyne, že ceny stavebních prací v roce 2018 stouply proti roku 2010 o 5,7 procenta. Analytik Raiffeisenbank František Táborský říká, že tak vysoký nárůst ceny projektu jej překvapuje. „Může být způsoben špatně spočítanou původní kalkulací, protože rostoucí ceny stavebních prací neodpovídají nárůstu nákladů stavby metra D o polovinu ani při započtení inflace,“ tvrdí.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška mohou cenu zvyšovat i další faktory. „Předpokládám, že hlavní rozdíl spočívá ve změnách projektu, může se jednat o nové standardy bezpečnosti, práce v okolí v širším rozsahu, než zahrnoval původní projekt,“ uvádí Sobíšek.