Modernizace dálnice D1 byla nejvhodnější řešení, říkají akademici

Oprava dálnice D1

Oprava dálnice D1 Zdroj: ctk

Ředitelství silnic a dálnic udělalo dobře, když rozhodlo o modernizaci dálnice D1. Vyplývá to z analýzy rizik, které pro ředitelství zpracovala dopravní fakulta ČVUT. Zvolená varianta výměny povrchu a rozšíření komunikace o 75 centimetrů je podle hodnotitelů z vysoké školy v současných podmínkách výhodnější než okamžité rozšíření dálnice na třípruhovou nebo než lacinější oprava fragmentací, kterou navrhoval podnikatel v dopravě Radim Jančura.

Zvolená varianta vyjde podle hodnotitelů sice dráž a zároveň bude komplikovanější než například varianta, kterou navrhoval Radim Jančura. Výhodou je ale skutečnost, že po výměně vozovky nebude nutné do komunikace dlouhodobě investovat. Původní odhad ceny oprav 160 kilometrů dálnice počítal s částkou 20 miliard korun, kvůli snížení ceny v první vlně tendrů nicméně ministerstvo dopravy odhad upřesnilo na necelých 15 miliard korun.

Metoda fragmentace betonových bloků a jejich přetažení silnější vrstvou asfaltu by podle majitele Student Agency Jančury vyšla na zhruba 5 miliard korun. Po zhruba deseti až 15 letech by ale vyžadovala rozsáhlejší investici v podobě obnovy opravy asfaltového povrchu. Navrhované rozšíření vozovky do středního dělícího pásu na místo do stran by dále znamenalo riziko možného proražení svodidel kvůli nedodržení potřebné šířky pásu a tedy i rozestupu mezi svodidly, uvádí se ve zprávě. Navíc by tato varianta neumožňovala vyčerpat zhruba osm miliard korun, jejichž čerpání z fondů EU předpokládá ministerstvo dopravy.

Trasa dálnice D1Mapa dálnice D1Mapa dálnice D1 | RSD

Co prosazoval Radim Jančura
Jančura, který je majitelem společnosti Student Agency provozující autobusovou dopravu mimo jiné i na trase Praha - Brno, napadl plány ŘSD na modernizaci dálnice letos v březnu s tím, že je předražená a požadoval okamžité zastavení tendrů na opravy prvních úseků. Kvůli opravám se očekávaly rozsáhlé dopravní komplikace na D1, které by řadu lidí mohly ze silniční dopravy odvést k železniční dopravě. Tato očekávání se ale nakonec nenaplnila.

Studie vycházela z hodnocení 39 odborníků z ČVUT, Vysokého učení technického v Brně, Centra dopravního výzkumu, projekčních firem, nebo například Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, kteří na základě otázek hodnotili možná rizika u zmíněných variant opravy dálnice. Právě zvolenou formu otázek kritizoval zastánce fragmentace, ředitel poradenské firmy Mott Macdonald Jiří Petrák. Podle něj výsledky zdeformovaly návodně položené otázky, které například u měně odborných respondentů například z řad autodopravců vedly k tomu, že vybrali variantu prosazovanou zadavatelem studie.

Generální ředitel ŘSD Pavel Kočica naopak považuje výsledek studie za důležité potvrzení toho, že ŘSD v opravách postupovalo správně. Třípruhová dálnice bude při stávajícím nárůstu dopravy potřebná nejprve v roce 2040, nynější modernizace s budoucím rozšířením přesto počítá a předpokládá stavbu nových mostů v šířce odpovídající šestipruhové komunikaci, uvádí studie.