Na stavbě Pražského okruhu se neuvěřitelně plýtvá, škody jsou miliardové

pražský okruh

pražský okruh Zdroj: E15 Eduard Erben

Na výstavbě Pražského okruhu se v nevídané míře plýtvá státními penězi, škody jdou přitom do miliard korun. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a kvůli možným podvodům a zneužití pravomocí proto podává trestní oznámení.

Ministerstvo dopravy v roce 2001 počítalo s tím, že bude stavba, za kterou stát měl zaplatit 48,2 miliardy korun, hotová do roku 2008. Inspektoři ale zjistili, že v roce 2012 je místo 83 kilometrů zprovozněná necelá polovina, za kterou už daňoví poplatníci dali 34,8 miliardy korun. Navíc termín dokončení není závazně určený, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhaduje, že stavbu dokončí přibližně v roce 2020. Podle jeho nových propočtů by už měl okruh celkově stát 106 miliard korun.

Miliardy korun navíc se podle kontrolorů vyplácely hlavně kvůli změnám při realizaci staveb, nárůstu ceny kvůli vícepracem nebo výkupu pozemků pro křížení okruhu s dálnicí D1. Například u devíti dílčích zakízek porušilo ŘSD zákon o veřejných zakázkách, mezi roky 2005 až 2011 udělalo chyby ve stavbách za 5,7 miliardy korun.

Absurdní? Vícepráce za cenu skoro celé zakázky

O kvalitě přípravy staveb podle úřadu svědčí stavba, kde byly realizovány vícepráce v ceně více než čtyři miliardy korun, což činilo 90 procent původní smluvní ceny s dodavatelem. Smluvní cena stavby přitom nebyla změněna, i když ŘSD do doby kontroly uhradilo dodavateli o 659 milionů korun více, než byla smluvní cena bez rezervy.

Jako další případ plýtvání úřad zmínil také řešení mimoúrovňové křižovatky pro křížení okruhu s dálnicí D1. „ŘSD nejdříve vybralo řešení bez posouzení možných variant, a poté toto řešení změnilo. Výsledkem bylo rozhodnutí o demolici čerpací stanice umístěné v místě křížení,“ uvedl úřad. ŘSD přitom za pozemky benzinky zaplatilo 300 milionů korun, tedy 30.867 Kč za metr čtvereční.

Úřad konstatuje, že stát pořádně nekontroluje, jestli nejsou projekty předražené. „Motivace ŘSD k řešení nákladovosti staveb je prakticky nulová,“ říká kontrolní závěr. Územní a stavební řízení často trvají více než 10 let, vytýká dále NKÚ.

Mosty a tunely. Značná
část nové části pražského
okruhu je vedena mosty
(estakáda přes údolí
Vltavy a Berounky dole)
a tunely (tunel Lochkov
nahoře). To výrazně
prodražilo celou stavbu
tak, že kilometr vyjde
skoro na miliardu korunMosty a tunely. Značná část nové části pražského okruhu je vedena mosty (estakáda přes údolí Vltavy a Berounky dole) a tunely (tunel Lochkov nahoře). To výrazně prodražilo celou stavbu tak, že kilometr vyjde skoro na miliardu korun | rsd

Inspektoři proto kvůli podezření z páchání trestného činu zneužití pravomoci úřední osoby a porušování povinností při správě cizího majetku podali trestní oznámení Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 4.

ŘSD se ke zprávě prozatím vyjadřovat nechtělo. „Tuto zprávu jsme zatím oficiálně neobdrželi. Předpokládám, že naše stanovisko bychom mohli zveřejnit zítra,“ řekla vedoucí oddělení komunikace ŘSD Martina Vápeníková.

Zpráva na ředitelství navíc přichází ve chvíli významných personálních změn. Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) totiž v pátek jmenoval do funkce generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic . Ten nahradí Reného Porubu, který řídil organizaci od září loňského roku.