Námořní obr Maersk se vrhá do vývoje zelených paliv, chce rozhýbat trh

Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy

Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy Zdroj: profimedia.cz

Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy
Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy
Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy
Dánský kontejnerový přepravce Maersk se rozhodl změnit trh s lodními palivy
5
Fotogalerie

Největší námořní kontejnerový přepravce, dánská společnost A.P. Moller-Maersk, se vrhl do byznysu s ekologičtějšími palivy. Dohodl se na koupi podílu ve startupu WasteFuel, podporovaném i Warrenem Buffettem. Nejde přitom o jedinou aktivitu námořního obra na poli zelených inovací, společnost má v plánu další investice do vývoje paliv na bázi odpadů, vodíku či čpavku.

Společnost nezveřejnila finanční objem aktuální dohody, která je součástí její širší strategie snížit emise z lodní přepravy. „Potřebujeme zelená paliva z celého světa a potřebujeme jich obrovské množství,“ prohlásil podle Bloombergu představitel Maersku Morten Bo Christiansen, zodpovědný za redukci emisí CO2. „WasteFuel je ve svém oboru na špici a my doufáme, že s nimi jednou budeme moci uzavřít dohodu o odběru,“ dodal.

Námořní doprava patří mezi velké emitenty, produkuje téměř tři procenta globálních emisí oxidu uhličitého. Její podíl na nich se zvyšujícím se množstvím zboží na mořích v posledních letech rostl. Podle řady představitelů branže je rychlý vývoj alternativních paliv nejefektivnější cestou k redukci vypouštění skleníkových plynů.

Jen Maersk ročně spotřebuje dvanáct milionů tun lodního paliva na bázi ropy, což se rovná zhruba denní světové produkci této suroviny. Do roku 2050 však chce dosáhnout uhlíkové neutrality.

„Je to problém jako s vejcem a slepicí. Nikdo nevyrábí zelený metanol, protože po něm není poptávka, přitom nejsou lodě, které by na něj pluly, protože není žádný ke koupi,“ vysvětluje Christiansen, proč se firma rozhodla rázně do vývoje zelených paliv vstoupit a pomoci vytvořit trh.

Maersk už koncem srpna oznámil, že investuje 1,4 miliardy do zelené flotily. Objednal tehdy osm lodí, které budou využívat právě zelený metanol. WasteFuel na svých stránkách uvádí, že ho vyrábí z komunálního a zemědělského odpadu za užití inovativních metod.

„Investice společnosti Maersk umožní WasteFuel vyvíjet biorafinerie, které využívají nejúčinnější dostupné technologie k výrobě udržitelných paliv z odpadu, jenž by jinak degradoval a uvolňoval metan a další škodlivé emise do atmosféry,“ sdělila firma v tiskové zprávě.

První výsledky by mohly být k dispozici v roce 2024. WasteFuel se soustředí i na vývoj alternativ leteckého paliva, Buffettova Berkshire Hathaway do něj investuje prostřednictvím své divize soukromých letů NetJets.

Christiansen ohlásil, že Maersk plánuje v blízké budoucnosti nakupovat další startupy, které vyvíjejí ekologická paliva. „Chceme stimulovat trh se všemi technologiemi a ve všech lokalitách,“ poznamenal. Dopravce už na některých lodích experimentuje s bionaftou vyráběnou z použitých kuchyňských olejů, jeho problém je ale v nedostatečném objemu tohoto odpadu. Potenciál vidí i ve využití zeleného vodíku a čpavku.

V současnosti se intenzivně hovoří o dalších způsobech regulace emisí z námořní dopravy. Evropská komise navrhla zařadit ji do systému emisních povolenek. Mezinárodní komora námořního obchodu (ICS), předložila plán na globální uhlíkové poplatky.