Návrh na zřízení státní půjčovny vlaků je pod palbou

Vlak RegioSprinter společnosti GW Train

Vlak RegioSprinter společnosti GW Train Zdroj: Jihotrans Group

Jihočeští strojvedoucí se museli naučit obsluhovat novou lokomotivu Škoda, aby s ní mohli jezdit do Rakouska.
Expres ČD dorazil poprvé do Českých Budějovic při prezentační jízdě jako mimořádný vlak 22. listopadu.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Expres s novou lokomotivou 380 míří poprvé z Prahy do Českých Budějovic. Tábor je jeho jediná zastávka na trase.
7
Fotogalerie

Nápad ministerstva dopravy na zřízení takzvané státní půjčovny vlaků čeká těžká zkouška. Materiál, který zároveň obsahuje plány na otvírání trhu dotované železnice, projedná pozdě odpoledne tripartita. „Další vývoj se bude odvíjet i od výsledku jednání tripartity,“ uvedl mluvčí MD Zdeněk Neusar. 

Podle představ vedení ministerstva by stát za evropské dotace nakoupil vlaky do svého vlastnictví a následně by je pronajal na dlouhá léta dopravcům, kteří by provoz na vybraných tratích vyhráli v soutěži. Jenže tahle cesta se přes počáteční optimismus ministerských úředníků dnes jeví jako téměř neschůdná.

Materiál měla projednat a schválit vláda už v listopadu, v mezirezortním řízení ale přišly desítky připomínek, z nichž řada dosud není vypořádána. Nejzávažnější přišly z Úřadu vlády. Podle dokumentu, který má deník E15 k dispozici, úřadu chybí řádné zdůvodnění, proč má na železnici dojít k tak zásadnímu zvratu.

Úřad vlády ministerstvu vytýká i skutečnost, že ministerstvo míchá v jednom materiálu půjčovnu vlaků s liberalizací železnice nebo dostatečně nezvážilo ekonomické dopady na České dráhy. Z některých námitek je dokonce cítit suchý anglický humor.

Úřad vlády například připomíná, že organizační složka státu může pronajmout vozidla jen v případě, že jde o nepotřebný majetek. „Má MD za správné, že stát na jedné straně pořídí nová vozidla a vzápětí bez jakéhokoli vlastního využití je prohlásí za dočasně nepotřebný majetek?“ ptá se úřad vlády. Jeho připomínky jsou v podstatě shodné s připomínkami koaliční sociální demokracie.

Na tripartitě budou ale hlasitými odpůrci ministerstva dopravy především odbory a také České dráhy, které mají silné postavení ve Svazu dopravy. „My jsme z principu proti zřízení vlakopůjčovny, protože tím dojde k poškození našich obchodních zájmů a k oslabení naší pozice na trhu,“ uvedl předseda představenstva drah Pavel Krtek. Ministerstvo dopravy naopak tvrdí, že nákup vlaků státem je jedinou možností, jak lze stihnout vyčerpat peníze z evropských fondů.

Tendr na jižní Moravě
Zatímco ministerstvo dopravy musí cestou ke státní půjčovně vlaků překonat ještě spoustu překážek, Jihomoravský kraj soutěž na nákup elektrických vlaků vypsal už v polovině prosince. Hodlá nakoupit až 31 vlaků za více než pět miliard, zároveň poptává i třicetiletou údržbu. Jiné kraje ale chtějí nechat nákup vlaků a jejich vlastnictví na dopravcích. Oba modely závisí na přidělených evropských dotacích, o kterých ještě není jasno.

Vše o Českých drahách čtěte ZDE.