Nejdelší náklaďáky: prohlédněte si úžasné silniční vlaky minulosti i současnosti

Freightliner 800

Freightliner 800 Zdroj: Auto.cz

Ferdinand Porsche vsadil na benzino-elektrický pohon, každý z až deseti přívěsů měl vlastní elektromotory, napájené osmdesátimetrovým kabelem
Dobová terminologie označovala čtyřválcovou Pragu U jako „traktor“. Konstruktér František Kec volil kola s kovovými ostruhami pro lepší záběr.
Stoletá nákladní souprava z Kopřivnice, všimněte si brzdiče (vpravo)
V Anglii vyrobený AEC 8x8 Goverment Roadtrain ujel 1800 kilometrů za více než tři týdny...
Mack B77
60
Fotogalerie

Silniční vlaky jsou dnes nejčastěji spojovány s Austrálii, kde jich je k vidění skutečně nejvíc, ale jejich kořeny jsou v Indii a Evropě.

Historie silničních vlaků se podle většiny pramenů, zaměřených právě na jejich minulost a problematiku, začala psát na počátku sedmdesátých let devatenáctého století v Indii.

Britská koloniální správa tehdy totiž ještě nedisponovala rozvinutou železniční sítí, ale potřebovala ekonomicky a relativně rychle přepravovat náklady i osoby na dlouhé vzdálenosti.

Společnost Grand Trunk Road tehdy v Indii nasadila parní tahače, pojmenované The Primer a Rawee, za jejichž návrhem stál Angličan Thomson. Díky rozkvětu železnice však byly tyto stroje koncem devatenáctého století překonány a v jejich dalším vývoji se již nepokračovalo.

Silniční vlaky společnosti Grand Trunk Road sice ustoupily železnici a upadly v zapomnění, ale údajně posloužily jako inspirace pro román Zemí šelem, v němž Jules Verne nechal své hrdiny cestovat soupravou, kterou tvoří dva obytné vozy a tahač v podobě mechanického slona na parní pohon.

Zbytek článku si přečtěte na AUTO.CZ >>>