Nejen šampion formule 1. Niki Lauda proslul i jako hvězda leteckého byznysu

Niki Lauda před letounem aerolinek Laudamotion

Niki Lauda před letounem aerolinek Laudamotion Zdroj: ČTK

Své první aerolinky Lauda zakládal ve chvíli, kdy se jako šampion poprvé rozhodl ukončit kariéru ve formuli 1. Společnost Lauda Air vznikla v roce 1979.
Během počátků svých prvních aerolinek se ještě Lauda vrátil k závodění. Ve stáji McLaren získal další dva tituly mistra světa.
Lauda Air zahájila provoz v roce 1985.
Na přelomu milénia Lauda firmu prodal rakouskému národnímu dopravci Austrian Airlines.
V roce 2003 získal Lauda rakouskou odnož zkrachovalých německých aerolinek Aero Lloyd.
19
Fotogalerie

Nebyl rychlý jen za volantem. Vysoké bylo i tempo, ve kterém zakládal letecké společnosti se svým jménem. Trojnásobný šampion formule 1, podnikatel a jeden z nejznámějších Rakušanů současnosti Niki Lauda zemřel. Především podnikáním kolem letectví nashromáždil majetek kolem 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun).

Své první aerolinky Lauda zakládal ve chvíli, kdy se jako šampion poprvé rozhodl ukončit kariéru ve formuli 1. Společnost Lauda Air vznikla v roce 1979, provoz zahájila o šest let později jako společnost provozující charterové lety a služby leteckého taxi. Lauda si ještě mezitím stihl odskočit zpět na závodní okruhy a získat další dva tituly mistra světa.

Lauda Air se v následujících letech staly plnohodnotnými aerolinkami, provozujícími i dálkové lety do Austrálie či USA. Na přelomu milénia Lauda firmu prodal rakouskému národnímu dopravci Austrian Airlines. Pod ním sloužilo Laudovo jméno jako značka po charterové lety. Definitivní zánik Lauda Air jako samostatné společnosti přišel v roce 2012, kdy zcela splynula s mateřskými aerolinkami. O rok později se přestalo užívat i jméno Lauda Air.

Samotný Lauda se už ale v té době věnoval další letecké společnosti. V roce 2003 získal rakouskou odnož zkrachovalých německých aerolinek Aero Lloyd a světlo světa spatřily nízkonákladové aerolinky Niki. Společnost se brzy stala partnerem aerolinek Air Berlin a prohlubování vzájemné spolupráce vyústilo v převzetí Niki ze strany Air Berlin v roce 2012.

Když Air Berlin v roce 2017 zkrachovala, vyrojilo se kolem Niki hned několik zájemců. Téměř do finále dotáhla jednání o převzetí největší německá letecká společnost Lufthansa, transakci však zrušila kvůli negativnímu postoji Evropské komise. Poté přepravce málem koupila britská letecká skupina International Airlines Group (IAG). Po soudních sporech se ale přemístilo insolvenční řízení Niki z Německa do Rakouska.

V tomto okamžiku se na scénu vrátil Lauda. Ten v mezičase převzal společnost Amira Air a pod novým jménem Laudamotion podal nabídku na převzetí Niki. Rakouští věřitelé ji jednomyslně podpořili. Lauda zaplatil 30,3 milionu eur a dalších 16,5 milionu eur na posílení likvidity, psala tehdy německá média.

Společnost vzniklá spojením dvou Laudových aerolinek se v majetku formulového šampiona dlouho neohřála. Loni v létě v ní získal většinu irský nízkonákladový obr Ryanair. V závěru roku firmu Ryanair převzal docela.

V tu dobu se již Lauda potýkal s vážnými zdravotními potížemi. V srpnu absolvoval transplantaci plic, z nemocnice byl propuštěn až před Vánoci a letos byl opět hospitalizován. Zemřel v pondělí ve věku 70 let.

Zemřel šampion Formule 1 Niki Lauda. Přežil vlastní smrt, legenda zůstane. Více zde >>>

Niki Lauda zemřel. Legendární rakouský závodník bojoval se zdravotními problémy. Více zde >>>