Německo pomohlo českým rejdařům k rekordnímu růstu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: mediafax

Čeští rejdaři mají za sebou úspěšný rok. Ačkoli se lodní doprava objemem nedá s konkurencí na silnicích a kolejích poměřovat, v relativních číslech loni zvítězila na celé čáře.

Lodě tuzemských provozovatelů obrátily trend letitého propadu či stagnace, když přepravily téměř dva miliony tun zboží. Meziročně o 15 procent více. Naproti tomu silniční dopravci se museli vyrovnat s úbytkem nákladu, vlaky si připsaly čtyřprocentní růst.

Za úspěch rejdaři vděčí především Německu, kam přesunuli část své flotily. Přeprava ve třetích zemích jim loni vzrostla o čtvrtinu na milion tun. „Po útlumu v předchozích letech cítíme v Německu oživení, vozíme tam hlavně chemikálie, hutní výrobky a stavební hmoty,“ řekl šéf rejdařství ČSPL Milan Raba. Naopak nesplavnost Labe u hranic s Německem dále utlumila dovoz a vývoz po vodě.

Objem zboží na silnicích loni dále klesal

Silniční doprava loni pokračovala v klesajícím trendu, který začal už v roce 2008. Objem zboží na korbách českých náklaďáků klesl meziročně o dvě procenta na necelých 350 milionů tun. Oproti rekordnímu roku 2007 je to o celých sto milionů tun méně.

Výkony kamionů měřené v tunokilometrech se ovšem zásadně nemění, což se dá interpretovat různě. Například tak, že prázdnější kamiony jezdí na stále větší vzdálenost do ciziny nebo vozí lehčí zboží. Loňský nevídaný útlum stavebnictví totiž vedl i k poklesu přeprav těžkých stavebních materiálů.

Výkony českých dopravcůVýkony českých dopravců | Ministerstvo dopravy

Co se týče objemu nákladu, loni klesla vnitrostátní přeprava, naopak mezinárodní vzrostla. Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe aktuálně dopravce nejvíc trápí drahá nafta. „Na trhu je stále převis nabídky volných kapacit, takže vyšší náklady se příliš nedaří promítnout do cen pro zákazníky,“ uvedl Felix. Nafta tvoří zhruba třetinu nákladů silničních dopravců.

Lépe si loni vedla železniční nákladní doprava, když zaznamenala čtyřprocentní růst objemu zboží. Celkem po železnici putovalo 87 milionů tun. Při troše nadsázky tak lze hovořit o mírném přesunu zboží ze silnic na koleje.

„Je to obecnější trend, svoji roli hraje například mýtné. V řadě případů se železniční přeprava jeví jako výhodnější,“ řekl profesor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Právě mýtné za poslední rok silničním dopravcům dvakrát zdražilo, vždy o čtvrtinu. Největším železničním dopravcem je státní ČD Cargo, které loni zvedlo výkony skoro o tři procenta na 79 milionů tun. Letos počítá s dalším růstem. „Zatím se nám daří plán dodržovat,“ uvedl mluvčí Jakub Ptačinský. Železnici zřejmě pomůže i rekonstrukce dálnice D1, která má začít v nejbližších týdnech.

Dobře si loni vedla i lodní doprava. Čeští rejdaři odvezli v tuzemsku i zahraničí skoro dva miliony tun zboží, což je o 15 procent více než předloni. Kvůli nesplavnosti Labe u Děčína české lodě ale stále častěji jezdí pouze po západoevropských vodních cestách, především v Německu.