Nevyužívané železnice nikdo nechce koupit, jsou příliš drahé

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Novak Tomas/Euro

O koupi některé z pětice nevyužívaných železničních tratí, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabídla k odprodeji, neprojevil zájem žádný zájemce. Důvodem jsou podle potenciálních zájemců ceny, za které SŽDC nepotřebné tratě nabízí. Například 22 kilometrů dlouhou trať z Kopidlna do Dolního Bousova správa prodávala za minimální cenu 98 milionů korun.

Zatím šlo o první z několika kol, ve kterých bude správa tento zbytný majetek nabízet s tím, že ceny se budou výrazně snižovat. Organizace totiž musí dodržet vládou stanovený postup, podle kterého může trati nabídnout nejprve za ceny platné podle vyhlášky. Až poté může cenu snížit na hodnotu obvyklou a následně až na polovinu ceny obvyklé. Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského je reálné, že se správě podaří trati prodat alespoň ve třetím kole soutěží.

Celkem se správa železnic chystá odprodat 21 nevyužívaných tratí, jejichž prodej už schválila vláda. Současná pětice představuje první balík, který státní organizace zájemcům nabídla k prodeji.

Pokud se zájemce o odkup nenajde ani po třetím kole veřejných soutěží, může teprve SŽDC tratě nabídnout bezplatně ministerstvu dopravy nebo krajům a obcím. Právě obce už v minulosti v mnoha případech o nevyužívané tratě projevily zájem, překážkou ale byla jejich vysoká cena. Příkladem může být například obec Terezín u Čejče, která plánovala na části železniční trasy mezi Terezínem a Klobuky u Brna provozovat koněspřežnou dráhu jako lákadlo pro turisty.

Svaz cestujících: Chybí objektivní zdůvodnění

Proti rozprodeji nevyužívaných tratí se postavil Svaz cestujících ve veřejné dopravě, podle jehož předsedy Miroslava Vyky jde o krátkozraký krok. „Zastavení provozu na nich nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,“ uvedl v otevřeném dopisu ministru dopravy Danu Ťokovi.

„Podobně uspěchaným rozhodnutím bylo ukončení provozu na trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou po povodni v roce 2007. Protože stát o její provoz neměl zájem, nadále ji úspěšně provozuje svaz místních obcí. Podobný přepravní potenciál má i řada těchto tratí, které stát nyní označuje za zbytné,“ dodal Vyka.