Ryanair: Letenky, letiště a byznys | E15.cz

Obchodní ředitel Ryanairu: Česká letiště mají potenciál, Ostrava ale Praze nemůže konkurovat

Jiří Liebreich

Příští rok zařadí do letní nabídky patnáct nových linek z Letiště Václava Havla a investuje 4,3 miliardy korun do rozšíření pražské flotily letadel. Obchodní ředitel nízkonákladového leteckého dopravce Ryanairu David O’Brien v rozhovoru pro server E15 vysvětluje, proč aerolinka českému trhu věří. „Praha těží z velmi dobrého geografického umístění, které aerolinkám umožňuje využívat letadla efektivně. Velmi spokojeni jsme i s pardubickou linkou do Londýna,“ říká O’Brien.

Které trhy jsou pro Ryanair nejdůležitější a kde na této škále stojí český trh?

Ryanair je největším hráčem na většině velkých evropských trhů s výjimkou Německa a Francie, kde jsme začali růst až v nedávné době. Důležité jsou pro nás všechny trhy, včetně českého. Zejména Praha totiž nabízí řadu strategických výhod.

Například které?

Je to krásná destinace, a co je důležitější: většina lidí to ví. Letiště navíc nabízí dostatečný počet návazných spojů. Praha těží z velmi dobrého geografického umístění, které aerolinkám umožňuje využívat letadla efektivně. To je myslím velmi důležité, že pražské letiště nepřichází o tuto výhodu. Praha je tedy atraktivní geograficky, kulturně a nabízí dobrý, otevřený zdroj dopravy.

Létáte také do Brna, Ostravy a Pardubic, vidíte v těchto letištích do budoucna větší byznysový potenciál?

Ano. V naší síti dnes ale máme přes 220 letišť a na každém setkání s novináři se mě ptají na čtyři až pět z nich, proto nebudu více konkrétní. Většina letišť mezi sebou soutěží. Ostrava však nemůže kvůli omezené kapacitě Praze konkurovat. S čím jsme ale velmi spokojení, to je pardubická linka na londýnské letiště Stansted.

Piloti Ryanairu v Německu stávkují za vyšší mzdy, dopravce zrušil 150 letů

Pustí se někdy Ryanair na trh dálkových letů jako například konkurenční nízkonákladová aerolinka Norwegian?

Myslím si, že by bylo velmi nerozumné pro jakoukoliv aerolinku dělat cokoliv tak, jak to činí Norwegian Airlines. Značka jako taková brzy zmizí, pohltí je britsko-španělská IAG, Lufthansa nebo může být ještě hůř. Takže ne, nebudeme provozovat dálkové lety, žádné takové plány neexistují.

Počet přepravených pasažérů v letecké dopravě se má do roku 2036 zdvojnásobit na téměř osm miliard ročně, ještě výraznějším tempem má přibýt pilotů, předpokládá Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Jak by se měly na tak výraznou změnu aerolinky připravit?

Ano, jen provoz na pražském letišti narostl za posledních pět let o šedesát procent. Jeho současné vedení odvedlo opravdu vynikající práci. Aerolinky se musí předně ujistit, zda jsou finančně stabilní. Dnes je takových jen málo. Finanční konzervatismus, zodpovědnost a kontrola nákladů jsou nezbytné předpoklady pro fungování na trhu. Pokud bude ale cena ropy na osmdesáti dolarech za barel, hospodaření aerolinek nebude silné, profitabilní. Skutečnou výzvu představuje rozšiřování leteckých spojení do méně vyhledávaných destinací.

Globální těžiště letecké dopravy se sune do Asie
Boom letectví chceme využít v Asii, říká šéf Řízení letového provozu

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud