Obrození nočních vlaků táhnou v Evropě Rakušané, pokukují po expanzi do Francie
Francouzští a němečtí železniční dopravci postupně ruší své noční spoje. Na jejich místo se však derou jiní, zejména rakouská ÖBB, uvádí francouzský portál Reporterre.
Francouzský železniční dopravce SNCF ustupuje od nočních vlaků, naposledy zrušil noční spoj z Paříže do jihofrancouzského Nice. SNCF tak následuje příklad německých drah Deutsche Bahn, které podle deníku Reporterre zrušily takřka všechny noční spoje již v roce 2016 kvůli prodělečnosti.
Avšak uvolněné místo po Deutsche Bahn využili Rakušané. ÖBB v témže roce oznámila, že nahradí polovinu nočních spojů, které dříve provozovaly německé Deutsche Bahn. Pro rakouského dopravce je to úspěch, za rok jimi svezl téměř 1,5 milionu cestujících a podle mluvčího spoje neprodělávají.
Vzhledem k poslednímu vývoji ve Francii lze podle Reporterre očekávat, že ÖBB zkusí stejný model s nahrazováním rušených spojů i tam.
„Díváme se na situaci ve Francii se zájmem,“ uvedl mluvčí rakouských drah Bernhard Rieder bez dalších podrobností. „Věříme v budoucnost dálkového cestování, které vás dostane z jednoho centra města do druhého bez použití aut,“ vysvětluje dále obecný postoj společnosti.
ÖBB nyní operuje v Rakousku, Německu a Švýcarsku, partnersky je propojen i s českým, polským, slovenským, slovinským, chorvatským a maďarským trhem.
Trend omezování nočních jízd se nevyhnul ani tuzemsku. České dráhy od prosince například sloučily vlaky do Krakova a Varšavy do jednoho spoje, který obslouží obě města. Ne ve všech státech jsou však noční vlaky na ústupu. Například Finsko a Švédsko tyto linky modernizovaly, což vedlo 63procentnímu nárůstu v počtu cestujících.
Ve Velké Británii pak investovala soukromá společnost Caledonian Sleeper 173 milionů eur do nových lůžkových vagonů. Mezinárodní noční spoje zase začal nabízet například ruský železniční dopravce RŽD, který propojil například Moskvu s Berlínem a Paříží.