„Úředníci proto vyzvali na nedávném setkání zástupce provozovatelů přístavů a rejdařů, aby s dotacemi počkali na chystanou změnu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury, z něhož chce peníze vyplatit,“ řekl tajemník Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiří Aster.
Podle něho však na odškodnění po povodních přišly peníze z Bruselu, náhrady dostali například myslivci za koroptve, či provozovatelé golfových hřišť, pokud byla zaplavena, ale provozovatelé přístavů nedostali doposud nic. Objem slíbených peněz se navíc postupně snižoval.
Původně čtvrt miliardy
Ťokův předchůdce Antonín Prachař původně hovořil o čtvrt miliardě korun. V této částce byly ale kromě povodní zahrnuty i kompenzace za dny sucha, kdy není možné kvůli nízkému stavu hladiny plout s nákladními loděmi po Labi.
„Vyplatit peníze za povodňové škody z rozpočtu SFDI v současnosti možné není,“ potvrdil ředitel fondu Zbyněk Hořelica. Novela zákona, která možnosti využití peněz fondu rozšíří i o příslušnou oblast, týkající se vodní infrastruktury, je v současnosti ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně a podle optimistického scénáře by mohla být schválena do poloviny roku.
V Česku je v provozu zhruba 50 nákladních lodí, říční doprava zaměstnává téměř 1300 lidí, včetně profesí dodávajících služby pro potřeby říční plavby. Na opravy škod po povodních ministerstvo přispívalo i v jiných druzích dopravy. Podílelo se na opravách silniční i železniční infrastruktury, ve dvou vlnách přispělo obcím na obnovu místních komunikací.