Osm tratí míří do prodeje, obrana je nechce

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

Více než rok připravovaný plán ministerstva dopravy na odstřižení některých tratí od státem udržované sítě spěje do finále. „V první etapě jsme vybrali osm regionálních drah, u kterých dojde v nejbližší době k vyhlášení výběrového řízení,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Podle šéfa správy železnic Jiřího Koláře vybranou osmičku nyní oceňují znalci, aby měl stát jasno, jakou hodnotu lokálky mají.

Prvotním cílem akce je úspora státních peněz na údržbě, vesměs jde totiž o koleje bez pravidelné dopravy. Správci železnic musejí dodržet přísná pravidla schválená vládou. Nejprve je třeba nabídnout tratě rezortu obrany, který by je mohl potřebovat ze strategicko-obranných důvodů. Ani obrana však nemá peněz nazbyt. „Současný počet a stav tratí, které jsou v působnosti ministerstva obrany, je dostačující. Vzhledem k tomuto faktu ministerstvo obrany v nejbližší budoucnosti nepředpokládá, že by jakékoli tratě převzalo,“ bortí tuto možnost Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení vojenského rezortu.

Správě železnic se tak otevírá volná cesta k dalšímu kroku, kterým je prodej tratí za nejvyšší nabízenou cenu. „U některých regionálních tratí evidujeme žádosti zájemců o koupi. Mezi žadateli jsou kromě železničních sdružení hlavně obce, popřípadě svazky obcí,“ doplnil Ptačinský.

V minulosti se v souvislosti s možným zájmem hovořilo například také o firmách KŽC Doprava či RegioJet. Pro nové majitele ovšem bude platit ještě jedna podmínka. Aby stát nešlápl z bláta do louže a peníze za údržbu skutečně ušetřil, nebudou moci novopečení provozovatelé tratí žádat o peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Avšak s jednou výjimkou: Tato podmínka padne, pokud majitel na trati zajistí každodenní provoz alespoň dvou párů vlaků.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák doplnil ještě zbývající možnost odstátnění lokálek: Pokud se nenajde kupec, přichází v úvahu převod na obce za symbolickou cenu. Teprve po krachu této varianty je na řadě zrušení tratě. Správci železnic se před řadou měsíců pokoušeli ve správních řízeních přeskočit rovnou ke zrušení tratí. Proti tomu se ale vzedmula vlna odporu ze strany obcí, firem i zájmových klubů. Ministerstvo dopravy proto před rokem změnilo strategii, přišlo s nápadem prodeje a přesná pravidla následně schválila vláda.

Tratě na prodej v první etapě
Heřmanův Městec - Chrudim město
Čelákovice - Mochov
Čížkovice - Obrnice
Dolní Bousov - Kopidlno
Dobronín - Polná
Moravské Budějovice - Jemnice
Kralovice - Mladotice
Čejč - Uhřice