Piloti ČSA rezignovali, navíc obětovali Gaspara

Ještě minulý týden piloti tyto kroky vedení označovali za tunelování a faktickou likvidaci ČSA, dnes ale otočili a působili jako krotcí beránci. „Výkonná rada CZALPA neměla nikdy v úmyslu spojovat současné vedení Českých aerolinií a Českého aeroholdingu s korupčními praktikami, které byly později v médiích označovány jako tunelování společnosti,“ píše se ve společném prohlášení ČSA a pilotů.
Spor tak končí faktickým vítězstvím managementu, který od svých záměrů neustoupil ani o píď. Letadla se převedou a sto pilotů mateřské firmy dostane výpověď. Propuštěné sice bez větších zádrhelů naberou Holidays Czech Airlines, kde jsou ale piloti o poznání hůře placeni. Pokud pilot bude v Holidays výrazně častěji ve vzduchu než v ČSA, může počítat podle informací serveru E15.cz zhruba s desetinovou redukcí mzdy. Jinak ale může přijít až o čtvrtinu platu, neboť v Holidays se počítá odměna podle počtu odlétaných hodin.
Piloti navíc obětovali svou nejvýraznější tvář, donedávna prezidenta CZALPA a nyní sekretáře a mluvčího sdružení Filipa Gaspara. Ten má od konce července zákaz létání. Aby mu nepropadla licence, bude nyní dva měsíce létat v Holidays Czech Airlines, pak ale ze skupiny zcela odejde. Tento postup je součástí dohod. Jeho kroky zřejmě povedou do zahraničí.
Gaspar stál vždy v čele nespokojených pilotů. Podle zdrojů E15.cz piloty k porážce dovedla nejednotnost a neschopnost domluvit se na společném postupu proti vedení. CZALPA měla podporu jen menšiny z více než tří set letců. Potupu korunuje věta ve společném prohlášení, podle které „se piloti v zájmu obnovení důvěry cestujících rozhodli, že se budou aktivně spolupodílet na pozitivní kampani propagující České aerolinie“. To znamená například rozdávání dárků cestujícím.
ČSA již několik let balancují na hraně přežití. Jen v říjnu firma přišla o 14 procent cestujících, což ji řadí mezi tři nejhorší evropské letecké společnosti. Letošní ztráta se očekává až ve výši 300 milionů korun. Pomoci má strategický partner, šance na jeho nalezení příští rok jsou ale podle vedení firmy zhruba padesátiprocentní. Bez státní pomoci by aerolinie nepřežily.