Po RegioJetu míří na Slovensko i Leo Express

Leo Express

Leo Express Zdroj: Anna Vackova, E15

Po českém železničním dopravci RegioJet, který v pondělí ohlásil záměr provozovat osobní vlakovou dopravu mezi Bratislavou, Žilinou a Košicemi, hodlá na slovenský trh vstoupit také jeho konkurent v Česku, společnost Leo Express. Plánuje stávající spoje z Prahy do Ostravy ve spolupráci se státními slovenskými železnicemi prodloužit přes Žilinu až do Košic.

RegioJet i Leo Express by dálkovou vlakovou dopravu na Slovensku měly provozovat od poloviny prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád.

Trať z Bratislavy do Košic přes Žilinu je nejlukrativnější železniční trasou na Slovensku, v současnosti probíhá její modernizace. Vlakové dopravě mezi dvěma největšími slovenskými městy, která jsou od sebe vzdálena přes 400 kilometrů, nahrává skutečnost, že dosud nejsou propojena dálnicí. Na této trati v současnosti zajišťuje osobní vlakovou přepravu pouze státní železnice.

Leo Express plánuje na Slovensku provozovat dva páry souprav denně. „Z Košic i z Prahy by měly startovat v ranních a odpoledních hodinách,“ uvedl generální ředitel dopravce Leoš Novotný. Žádost o vlakovou dopravu na mezinárodní trati podal Leo Express spolu se Železniční společnosti Slovensko, s níž jedná o spolupráci. V případě neúspěchu jednání je Leo Express podle portálu sme.sk připraven vstoupit na slovenský trh železniční dopravy sám.

Lukrativní i ztrátová

RegioJet ohlásil, že mezi Bratislavou a Košicemi bude denně provozovat čtyři páry vlaků. Státní dopravce na této trati nyní vypravuje stejný počet IC vlaků a také rychlíky. Vlaky vyšší kategorie přepraví Železční společnost Slovensko ze slovenské metropole do Košic 690 tisíc cestujících ročně, jejich provoz je ovšem pro společnost ztrátový.

Není vyloučeno, že vstup českých dopravců na slovenský trh komerční vlakové dopravy vyvolá cenovou válku, podobně jako je tomu v Česku na trase z Prahy do Ostravy, kde kromě Českých drah jezdí také RegioJet a Leo Express. RegioJet na Slovensku od roku 2012 zajišťuje státem dotovanou přepravu cestujících na regionální trati z Bratislavy do Komárna, kde český dopravce nahradil vlaky Železniční společnosti Slovensko.