Počet elektromobilů v Evropě prudce roste, nejoblíbenější jsou v Nizozemsku

BMW i8

BMW i8 Zdroj: BMW

Továrna BMW v Lipsku, výroba modelu i8
BMW i3
Elektromobil BMW i3
Rekordní jízda Renaultu Zoe
Renault Zoe
13
Fotogalerie

Ač se to tak podle českého automobilového trhu nemusí zdát, elektromobily jsou v Evropě čím dál oblíbenější alternativou ke klasickým vozům se spalovacím motorem. Podle zprávy zveřejněné organizací Transport & Environment bude ke konci letošního roku na evropských silnicích jezdit až 600 tisíc elektromobilů. 

Podle dat Evropská agentury pro životní prostředí se v Evropě v minulém roce prodalo 145 tisíc automobilů, které využívají elektrický pohon. Z toho bylo 84 tisíc klasických elektromobilů, tedy více než polovina, zbytek tvořily plug-in hybridy. Ještě na konci roku 2014 v Evropě jezdilo méně než 200 tisíc automobilů s elektrickým pohonem, loni toto číslo dosáhlo téměř dvojnásobku.

I přes rostoucí zájem o elektromobily v Evropě je jejich podíl na celkových prodejích velmi malý. V loňském roce se na starém kontinentu prodalo 13,7 milionu automobilů, vozy s elektrickým pohonem tak tvoří přibližně setinu všech prodejů. Přesto jsou však analytici optimističtí.

„Elektromobilní revoluce se děje právě nyní a Evropa je místem, které má pro elektromobilitu obrovský potenciál,“ uvedla Julia Hildermeierová z T&E. V současnosti se nejvíce automobilů na čistě elektrický pohon prodává v Číně, minulý rok to bylo 146 tisíc vozů. Pokud bude ale evropský trh pokračovat v současném růstu, mohl by Čínu v následujících letech předběhnout.

Nejvíce automobilů s úplným nebo částečným elektrickým pohonem se v minulém roce prodalo v Nizozemsku, celkem 43 tisíc kusů. Každé deváté prodané vozidlo v zemi tedy pracuje s alternativním elektrickým pohonem.

Na druhém místě se nachází Norsko, kde si zákazníci koupili téměř 35 tisíc elektromobilů. V severské zemi tak elektrickou energii v automobilu upřednostnil téměř každý pátý zájemce o nový vůz. A zatímco Nizozemci při výběru raději sáhli po hybridním pohonu, u Norů jsou mnohem populárnější klasické elektromobily.

Do první pětice se dostala ještě Velká Británie, Francie a Německo, kde prodeje dosáhly 24 až 29 tisíc kusů. V rámci celých trhů se však jedná pouze o setiny veškerých prodejů. Česká republika skončila v prodejích elektromobilů na patnáctém místě, země Visegrádské čtyřky se umístily těsně za ní. Za úspěch elektromobility na západě a severu Evropy mohou především státní dotace, díky kterým se ceny vozů s elektrickým pohonem mohou dostat na konkurenceschopnou úroveň.

Například v Německu vláda spustila kampaň, díky které mohou dostat zájemci o elektromobil slevu ve výši čtyři tisíce eur, respektive tři tisíce u plug-in hybridů. Ačkoliv daňoví poplatníci a výrobci automobilů do fondu vložili 1,2 miliardy eur, od května do září nabídky využilo jen necelých čtyři a půl tisíce zájemců.

Automobilové značky tak nad celou akcí vyjádřily znepokojení, významnější růst poptávky si pochvalovalo pouze BMW. I přesto Německo doufá, že po jeho silnicích bude do roku 2020 jezdit milion elektromobilů. Ambice si však dělá například i Volkswagen, který by chtěl od roku 2025 prodávat tři miliony elektromobilů ročně.

Úplně nejvíce elektromobilů a plug-in hybridů do Evropy loni dodalo Mitsubishi, celkem více než 28 tisíc vozidel. Zákazníci si v minulém roce nejčastěji kupovali hybridní SUV Outlander EV, který tvořil téměř všechny prodeje. Na druhém místě se umístil s 16 612 prodanými kusy Renault Zoe a třetí pozici obsadil Volkswagen Golf GTE, kterého se prodalo o tisíc kusů méně. Do první pětice se dostal také Nissan Leaf a BMW se svými elektrickými modely i3 a i8. Populární automobilka Tesla se umístila ke konci první desítky.